18.5 C
Athens
Τρίτη, 28 Μαΐου, 2024

Στα Χανιά για τις εκκλησιαστικές συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη

Φωτογραφίες: Άννα Γιουρμετάκη 

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του «Φεστιβάλ Μίκης Θεοδωράκης 2023» που πραγματοποιήθηκε από 1-4 Σεπτεμβρίου στα Χανιά της Κρήτης, την Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2023 στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, στο Ενετικό Λιμάνι Χανίων, ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος έδωσε διάλεξη με θέμα: “Οι εκκλησιαστικές συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη”. 

Κεντρικοί άξονες της διάλεξης ήταν: η ενασχόληση του εφήβου Μίκη Θεοδωράκη με τις εκκλησιαστικές συνθέσεις (ήδη από το 1942 στην Τρίπολη), οι επιρροές του από την εκκλησιαστική πολυφωνία της εποχής, η έντονη παρουσία του βυζαντινού μέλους στο έργο του, αλλά και η ιδεολογική του τοποθέτηση γύρω από αυτό. Προβλήθηκε ανέκδοτο υλικό με χειρόγραφα του συνθέτη, από το Αρχείο Μίκη Θεοδωράκη, το οποίο φυλάσσεται στη Μουσική Βιβλιοθήκη του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. 

Στην διάλεξη, την οποία προλόγισε ο κ. Ματθαίος Φραντζεσκάκης, εκ μέρους της Πολιτιστικής Εταιρείας Κρήτης, παρέστησαν: 

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνός, ο κ. Γεώργιος Αγοραστάκης, Πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Φίλων «Μίκης Θεοδωράκης», ο Καθηγητής Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο του Graz της Αυστρίας κ. Γρηγόριος Λαρεντζάκης, ο Διευθυντής της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης κ. Κωνσταντίνος Ζορμπάς, η επί σειρά ετών γραμματέας του Μίκη Θεοδωράκη, κ. Ρέα Παρμενίδου, ο Πρωτοψάλτης του Μητροπολιτικού Ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου Χανίων, κ. Κωνσταντίνος Στεφανάκης και αρκετοί φιλόμουσοι. 

Χανιώτικα Νέα 

Θησαυρός εκκλησιαστικών συνθέσεων του Μίκη Θεοδωράκη βρίσκεται στο αρχείο της Μουσικής Βιβλιοθήκης του Μεγάρου Μουσικής. 

Αυτό επισήµανε ο µουσικολόγος – εκπαιδευτικός, Παναγιώτης Ανδριόπουλος, ο οποίος πραγµατοποίησε χθες το βράδυ, στο πλαίσιο του φεστιβάλ: “Μίκης Θεοδωράκης” στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ), οµιλία για τις εκκλησιαστικές συνθέσεις του µεγάλου µουσικού. Τόσο στην οµιλία του όσο σε δηλώσεις του στα “Χ.ν.”, ο κ. Ανδριόπουλος σηµείωσε ότι ο Μίκης Θεοδωράκης, «είναι γνωστό ότι έχει κάνει µερικά µεγάλα έργα, που είναι ευρύτερα γνωστά στο κοινό, όπως η Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόµου, το Ρέκβιεµ, η Κασσιανή που είναι το µοναδικό γνωστό έργο του από την περίοδο της Τρίπολης, το 1942. 

Οµως, έκανα µία έρευνα στο αρχείο του Μίκη Θεοδωράκη που υπάρχει στη Μουσική Βιβλιοθήκη στο Μέγαρο Μουσικής και εκεί υπάρχει ένας θησαυρός πολλών χειρογράφων, εκατοντάδες σελίδες τις οποίες έγραφε 17 – 18 ετών. Και αυτά είναι εκκλησιαστικές συνθέσεις, δηλαδή µελοποιεί ύµνους της Εκκλησίας µέχρι ορατόρια, σε στίχους δικούς του ή φίλων του, εκκλησιαστικού περιεχοµένου. Ο ίδιος µας λέει ότι την εποχή εκείνη αναζητούσε τον Θεό. Αυτή η αναζήτηση του Θεού, τον ώθησε µετά στο να ενταχθεί στην Αριστερά και να δει τα πράγµατα από µια άλλη, πιο κοινωνική προοπτική. Οµως, έχει µεγάλο ενδιαφέρον αυτή η πορεία. Μέχρι να συνειδητοποιήσει τα πράγµατα πέρασε πολύ έντονα από το Θεό».

Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ