Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Οι σχέσεις της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (ΣΟΕ) με την Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Αχρίδος, της οποίας η ΣΟΕ πρόσφατα αναγνώρισε την αυτοκεφαλία, δεν είναι μόνο καλές, αλλά και αδελφικές και ουσιαστικές, υπαρξιακά και πνευματικά ήταν, είναι και θα είναι μια Εκκλησία, δήλωσε σε ενημερωτικό μέσο του Κοσόβου ο επίσκοπος Μπάτσκας Ειρηναίος Μπούλοβιτς.
Και ξαφνικά θυμάμαι την προ εικοσαετίας και πλέον δήλωσή του στην Αθήνα:
«Η Εκκλησία της Σερβίας δεν πρόκειται να αναγνωρίσει Εκκλησία στα Σκόπια με ονομασία που δεν γίνεται αποδεκτή από την Αθήνα». Στις τότε δηλώσεις του ο Μπάτσκας Ειρηναίος αποκάλυψε ότι είχε συνταχθεί κείμενο συμφωνίας το οποίο δίνει στην Εκκλησία των Σκοπίων την αυτονομία της, «αναμένεται δε η απάντηση από την πλευρά των σχισματικών επισκόπων».
Από την αυτονομία των «σχισματικών» πέρασε …αναίμακτα στην αυτοκεφαλία ο άγιος Μπάτσκας, με την ονομασία «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Αχρίδος». Για την ιστορία μόνο το σημειώνουμε, όχι γιατί πιστεύουμε ότι ο Μπάτσκας Ειρηναίος έχει μνήμη των λεγομένων του.
Εξήγησε ότι το καθεστώς μιας τοπικής εκκλησίας είναι θέμα πανορθόδοξης συναίνεσης και αποδοχής, αλλά ότι η αφετηρία είναι από τη Μητέρα Εκκλησία, στη συγκεκριμένη περίπτωση από την ΣΟΕ, γιατί είναι κανονική διαδικασία και ιστορική πρακτική.
«Έτσι ακριβώς και εμείς πράξαμε: αρχικά δώσαμε την αυτοκεφαλία και μετά ενημερώσαμε τους πάντες – κατά τον βαθμό ή κατά τα δίπτυχα, από την Κωνσταντινούπολη μέχρι τα Τίρανα και την Πράγα, δηλαδή τον Πρέσοφ, για περαιτέρω ενέργειες», είπε ο κ. Ειρηναίος.
Στη διαπίστωση ότι είναι προφανές ότι σε ορισμένα κέντρα πλανητικής εξουσίας έχει επινοηθεί σχέδιο καταστροφής της Ορθοδοξίας, και όταν ρωτήθηκε αν μπορεί να ειπωθεί ότι το γεγονός ότι το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως παραχώρησε την αυτοκεφαλία στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας ήταν ένα από τα αίτια της αιματοχυσίας στη χώρα, ο Μπάτσκας Ειρηναίος είπε ότι μπορεί, αλλά μόνο υπό όρους, γιατί είναι αδύνατο να πιστέψει κανείς ότι το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ήθελε τον πόλεμο, όταν, με μη κανονικό τρόπο, δημιουργούσε την «εκκλησιоειδή», αλλά καθόλου εκκλησιαστική, παρα-δομή στην Ουκρανία, παρακάμπτοντας την κανονική Εκκλησία.
«Έτσι δημιουργήθηκε ένα απίστευτο κανονικό οξύμωρο: Πατριαρχείο που διεκδικεί τη δικαιοδοσία του πάνω σε ολόκληρη την ορθόδοξη διασπορά σε όλες τις ηπείρους, παραπέμποντας στην κανονική αρχή ότι στην ίδια πόλη, δηλαδή στην ίδια ευρύτερη περιοχή, δεν μπορούν παράλληλα να ασκούν δικαιοδοσία δύο επίσκοποι, στην πράξη δρα εκ διαμέτρου αντίθετα από την αρχή και την τάξη που υπερασπίζει – σε πόλη και περιοχή με έναν, υπάρχοντα και κοινά αναγνωρισμένο επίσκοπο, διορίζει άλλον, παράλληλο, και ταυτόχρονα αμετανόητο και χωρίς χάρη σχισματικό», είπε ο Μπάτσκας Ειρηναίος.
Όχι, δεν εθελοτυφλεί ο Μπάτσκας Ειρηναίος. Διαστρεβλώνει την αλήθεια ηθελημένα, εν γνώσει φρενών και προαιρέσει, προκειμένου να πλήξει το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν «διόρισε» τον Προκαθήμενο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Αυτός εξελέγη από την Ενωτική Σύνοδο, στην οποία προσκλήθηκε και ο τότε Κιέβου Ονούφριος (της Μόσχας) και αρνήθηκε να πάει. Ας κάνει τον κόπο ο άγιος Μπάτσκας να ξαναδιαβάσει το γράμμα – πρόσκληση του Οικουμενικού Πατριάρχου προς τον εν Κιέβω Ονούφριο.
Ο Μπάτσκας Ειρηναίος μέμφεται το Οικουμενικό Πατριαρχείο γιατί «διεκδικεί τη δικαιοδοσία του πάνω σε ολόκληρη την ορθόδοξη διασπορά σε όλες τις ηπείρους» και καθόλου τη Μόσχα, η οποία είναι παρούσα σε όλη την οικουμένη και τώρα εισέβαλε με βάναυσο τρόπο και στην Αφρική, που ήταν η μόνη περιοχή όπου δεν υπήρχε παράλληλη δικαιοδοσία. Αλήθεια, τι είναι για τον Μπάτσκας Ειρηναίο ο καθηρημένος από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας πρ. Κλιν Λεωνίδας; Είναι καθηρημένος ή «κανονικός Πατριαρχικός έξαρχος της Μόσχας στην Αφρική»; Θα μπορούσε να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα το φερέφωνο της Μόσχας;
Αλλά φαίνεται ότι ο Μπάτσκας δεν είναι μόνο φερέφωνο του Πατριαρχείου Μόσχας, αλλά και του Πούτιν, όταν λέει στην ίδια συνέντευξη: «Πιστεύω ότι όλοι μας, σε όλες τις ορθόδοξες εκκλησίες, πρέπει να νιώθουμε την ίδια συμπονετική αγάπη ο ένας για τον άλλον και να προσευχόμαστε συνεχώς για την επιστροφή της ειρήνης μεταξύ των αδελφών το συντομότερο δυνατό και σε καμία περίπτωση να μην συμμετέχουμε στην προπαγάνδα εκείνων των δυνάμεων που δηλώνουν υπέρ της ειρήνης, αλλά την «προωθούν» στέλνοντας όλο και περισσότερα όπλα στην Ουκρανία και έτσι δουλεύουν ώστε να διαρκέσει ο πόλεμος όσο το δυνατόν περισσότερο».
Το πρόβλημα, λοιπόν, για τον σέρβο επίσκοπο είναι αυτοί που στέλνουν «περισσότερα όπλα στην Ουκρανία» και όχι η ρωσική εισβολή και κτηνωδία που συνεχίζεται με αμείωτη ένταση.
Εν κατακλείδι: ο Μπάτσκας Ειρηναίος έχει μεγάλη ευθύνη για την διάσπαση της ενότητας στην Ορθοδοξία. Η ιστορία ήδη γράφει με τα μελανότερα χρώματα τον αρνητικό ρόλο του. Οι προθέσεις του είχαν ήδη διαφανεί από την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, όταν επεδίωκε τη μη συμμετοχή της Σερβικής Εκκλησίας. Τώρα μας έχει αποκαλύψει πια το πραγματικό του πρόσωπο.