Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Το ζήτημα της συμπροσευχής με τους ετεροδόξους, το οποίο για μερικούς θεωρείται «συμπροσευχή με αιρετικούς», έχει λυθεί από την Ορθόδοξη Εκκλησία εδώ και καιρό.
Η μελέτη «Η συμπροσευχή με τους ετερόδοξους κατά την Ορθόδοξη θεολογική παράδοση», την οποία συνυπέγραψαν οι έγκριτοι καθηγητές Γρηγόριος Λαρεντζάκης, Κωνσταντίνος Σκουτέρης και Βλάσιος Φειδάς (Εκδόσεις: Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών), καθώς και το άρθρο του καθηγητού Βλασίου Φειδά με τίτλο «Το ζήτημα της συμπροσευχής μετά των ετεροδόξων κατά τους Ιερούς Κανόνες» στο επίσημο δελτίο του Ορθοδόξου Κέντρου του Οικουμενικού Πατριαρχείου (Σαμπεζύ Γενεύης), «Επίσκεψις» (30.4.2009), έχουν απαντήσει σε όλες τις σχετικές αιτιάσεις και ενστάσεις.
Ο καθηγητής Βλάσιος Φειδάς έχει εξετάσει ενδελεχώς το ζήτημα της συμπροσευχής στο διάλογο για την ενότητα των χριστιανών, μέσα από την προσεκτική εξέταση της αληθούς έννοιας των ιερών κανόνων που διαλαμβάνουν ζητήματα, τα οποία αφορούν στη σχέση με τους ετεροδόξους χριστιανούς (λ.χ. με’ Αποστολικός και λγ’ Λαοδικείας), προχωρώντας στην εκκλησιαστική ερμηνεία επιμέρους σχετικών ιερών κανόνων, αναδεικνύοντας το καιρικόν και το επίκαιρόν τους.
Μη ξεχνάμε ότι οι Κανόνες που απαγορεύουν τη συμπροσευχή με τους αιρετικούς και ετεροδόξους αναφέρονται σε προσωπικές και μεμονωμένες περιπτώσεις και όχι σε εκπροσώπους Εκκλησιών εξ ονόματος της Εκκλησίας τους. Αναφέρονται στον «κάποιον» («Εἴ τίς…») που από προσωπική πρωτοβουλία θα συμμετάσχει και όχι σε ομόφωνη απόφαση Εκκλησίας. Ο Επίσκοπος ή κάποιος Ιερέας, όταν μεταβαίνει εξ’ ονόματος της Εκκλησίας και συμπροσεύχεται με ετεροδόξους, όχι μόνον δεν κινδυνεύει, αλλά μαρτυρεί και ομολογεί την Ορθόδοξη πίστη και συνάμα την αγάπη του προς αυτούς, όχι μόνο διαλεγόμενος αλλά και προσευχόμενος.
Παραθέτουμε, στη συνέχεια, το άρθρο του καθηγητή Βλάσιου Φειδά.