19.4 C
Athens
Τρίτη, 23 Απριλίου, 2024

Ερωτήματα από την συνέντευξη του μητροπολίτη Ταμασού Ησαΐα

Του Αριστείδη Χ. Βικέτου

Στην συνέντευξη του στην εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος», στις 6 Αυγούστου 2022, Μητροπολίτης Ταμασού: «Ηρέμησα και ειρήνευσα» – Αγγελιαφόρος (ageliaforos.com) ο Μητροπολίτης  Ταμασού & Ορεινής Ησαΐας κατέβαλε μια «φιλότιμη προσπάθεια» να πείσει ότι έχουν εκλείψει τα προβλήματα από την εναντίωση του στην παραχώρηση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Αυτοκεφαλίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία Ουκρανίας, πράξη που επισφραγίστηκε στο Φανάρι στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου με το συλλείτουργο (6.1.2019) και με την παράδοση  από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο του σχετικού Τόμου στον κανονικό Μητροπολίτη Κιέβου & πάσης Ουκρανίας Επιφάνιο. Επίσης, ο Μητροπολίτης Ταμασού δεν εξήγησε με σαφήνεια, γιατί δεν συμμορφώθηκε και δεν σεβάστηκε, ως όφειλαν να πράξουν όλοι οι μειοψηφήσαντες  (Μητροπολίτες Λεμεσού, Μόρφου, Κύκκου και οι Επίσκοποι Αμαθούντος, Λήδρας και Νεαπόλεως) με την απόφαση της πλειοψηφίας (25 Νοεμβρίου 2020) της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας Κύπρου (ΙΣΕΚ) για την μνημόνευση από τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο Β’ του Μητροπολίτη Κιέβου & πάσης Ουκρανίας Επιφανίου και την συμπερίληψη του στα δίπτυχα της Εκκλησίας Κύπρου.

Ο Μητροπολίτης Ησαΐας στην συνέντευξη του αναφέρει για την πρόσφατη συνάντηση του στο Φανάρι , μεταξύ άλλων, και τα εξής: «Με πολλή υπομονή, τόσο ο ίδιος (ο Οικουμενικός Πατριάρχης), όσο και οι ειδικοί επί του θέματος συνεργάτες του, μας εξέθεσαν με λεπτομέρεια τις θέσεις του Πατριαρχείου στο όλο Ζήτημα. Μας έδωσαν αρκετές απαντήσεις, μέσω νομοκανονικών και ιστορικών διατριβών, τις οποίες και θα μελετήσουμε πολύ διεξοδικά. Μάλιστα, μόλις πριν λίγες μέρες, ετοιμάστηκε από τον πανοσιολογιώτατο Αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου π. Γρηγόριο Φραγκάκη, μια λαμπρή επιστημονική μελέτη για την κανονική προέλευση των χειροτονιών των Ουκρανών επισκόπων, τους οποίους αναγνώρισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Αυτό το γεγονός πιστεύουμε, ότι θα ξεκαθαρίσει και θα ρίξει άπλετο φως σ’ αυτό το ακανθώδες Ζήτημα, το οποίο αποτελούσε και τη βασική αιτία των επιφυλάξεών μας, όπως και πολλών άλλων Επισκόπων στην Ορθοδοξία. Τώρα, όσον αφορά στη θέση μου για τις αποφάσεις της Εκκλησίας της Κύπρου, επί του θέματος, ξεκαθαρίζω, ότι η υπακοή σε αυτές αποτελεί δέσμευση για κάθε μέλος της Ιεράς μας Συνόδου, που σέβεται το Συνοδικό μας Σύστημα. Πιο ξεκάθαρη απάντηση δεν μπορώ να σας δώσω».

Δυστυχώς, ο κ. Ησαΐας αποσιωπά ένα σημαντικό γεγονός, ίσως γιατί δεν θυμάται καλά τα πράγματα:

*Τον Νοέμβριο του 2020 , όταν συνήλθε σε δύο συνεδριάσεις η ΙΣΕΚ, με εξαίρεση την , όπως λέει τώρα, «λαμπρή επιστημονική μελέτη» του  Αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου π. Γρηγορίου  Φραγκάκη για την κανονική προέλευση των χειροτονιών των Ουκρανών επισκόπων, τους οποίους αναγνώρισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ΟΛΕΣ οι άλλες  νομοκανονικές  και ιστορικές  διατριβές (περίπου 11 έγγραφα) υπήρχαν. Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος έκανε αδρομερή αναφορά και ανέφερε στα μέλη της Ιεράς Συνόδου ότι τα έγγραφα μπορούσαν να τα μελετήσουν για να διαπιστώσουν την ορθότητα των θέσεων του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Οι Αρχιερείς, ανάμεσα τους και ο κ. Ησαΐας, που υπερθεμάτιζαν αναφανδόν υπέρ του Πατριαρχείου Μόσχας, τα ΑΓΝΟΗΣΑΝ ΠΑΝΤΕΛΩΣ.

ΕΠΙΣΗΣ, ο  Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής Ησαΐας στην συνέντευξη του δήλωσε: «Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι, αναμφισβήτητα, η πρωτόθρονη Εκκλησία της Ορθοδοξίας. Παρ’ όλες τις ιστορικές του περιπέτειες και ταλαιπωρίες, επιβιώνει, χάριτι Θεού, ακόμη και σήμερα, μέσα σε αντίξοες γεωγραφικές συνθήκες. Αποτελεί αυθεντική κοιτίδα του βυζαντινού πολιτισμού και της Ορθόδοξης Θεολογίας. Αυτή, λοιπόν, η πραγματικότητα το επιφορτίζει με τεράστιες ευθύνες διακονίας, στις οποίες όλοι πρέπει να συνδράμουμε. Στην Ορθόδοξη Οικογένεια, όλως παραδόξως, δημιουργήθηκαν αρκετές και σοβαρές κρίσεις τον τελευταίο καιρό και αυτό το γεγονός επιφορτίζει την Πρωτόθρονη Εκκλησία με ακόμη μια πολύ σημαντική αποστολή».

Αν όντως τα εννοεί αυτά και σεβόμενος την  αρχιερατική του συνείδηση, οφείλει να απαντήσει ευθαρσώς στα πιο κάτω – θα μπορούσαν να είναι και άλλα – ερωτήματα:

*Αποκηρύσσει τις επιστολές προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη, που στάλησαν από τους Λεμεσού, Κύκκου, τον ίδιο και τον Επίσκοπο Αμαθούντος;

*Αποκηρύσσει Α) Το βιβλίο  του Μητροπολίτη Κύκκου και Τηλλυρίας  Νικηφόρου «Το Σύγχρονο Ουκρανικό Ζήτημα και η κατά τους Θείους και Ιερούς Κανόνες επίλυσή του», Β) Το υπόμνημα ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΑΝΙΕΡΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΤΑΜΑΣΟΥ ΚΑΙ ΟΡΕΙΝΗΣ κ. ΗΣΑΪΑ | Holy Bishopric Of Tamasos and Oreinis – Church of Cyprus (imtamasou.org.cy)που κατέθεσε (Νοέμβριος 2020) στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Κύπρου; Γ) την κοινή ομιλία του με τον Κύκκου Νικηφόρο (μέσω διαδικτύου), στις  16 Σεπτεμβρίου 2021, στο πλαίσιο του συνεδρίου με θέμα «Παγκόσμια Ορθοδοξία: πρωτείο και συνοδικότητα υπό το φως της ορθοδόξου διδασκαλίας», το οποίο έγινε στο ναό του Σωτήρος Χριστού της Μόσχας;

* Γιατί ο Μητροπολίτης Ταμασού δεν συλλειτούργησε  με τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο Β’ και τον εκπρόσωπο του Οικουμενικού Πατριάρχη, Μητροπολίτη Γέροντα Δέρκων Απόστολο, τον περασμένο Ιούνιο, στην Θεία Λειτουργία για την μνήμη του ιδρυτή και προστάτη της Εκκλησίας Κύπρου, Αποστόλου Βαρνάβα;

*ΤΟ ΜΕΙΖΟΝ ΘΕΜΑ   Είναι έτοιμος ο Μητροπολίτης Ησαΐας ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ να καταθέσει στα πρακτικά της ΙΣΕΚ γραπτή δήλωση ότι αποδέχεται την απόφαση της πλειοψηφίας για την μνημόνευση του Μητροπολίτη Κιέβο υ& πάσης Ουκρανίας Επιφανίου, να του στείλει επιστολή συμπαράστασης για το δράμα του ποιμνίου του και του λαού της Ουκρανίας από την εισβολή της Ρωσίας, να καταδικάσει την «ευλογία» του Μόσχας Κυρίλλου στις ενέργειες του Πούτιν, να συλλειτουργήσει με την πρώτη ευκαιρία με τον κ. Επιφάνιο ή άλλο Μητροπολίτη της Αυτοκεφάλου Ορθοδόξου Εκκλησίας Ουκρανίας;

Οι απαντήσεις στα πιο πάνω ερωτήματα μπορούν να δοθούν, χωρίς πολλά λόγια, αλλά κατά την σύσταση του Ευαγγελιστή Ματθαίου (5:37)  «έστω δε ο λόγος υμών ναι ναι ου ου,  το δε περισσόν τούτων εκ του πονηρού εστίν».

Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ