Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Ο μητροπολίτης Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς Ιουστίνος τέλεσε, λέει η είδηση, την εις πρεσβύτερον χειροτονία του Αρχιδιακόνου του π. Αριστοτέλους Κωστοπούλου, στον Ι. Καθεδρικό Ναό Αγίου Νικολάου Καλαμαριάς.
Την χειροτονία τέλεσε κατά τα εν Ελλάδι ισχύοντα, δηλαδή εμφάνισε τον χειροτονούμενο ενώπιον του λαού για το «Άξιος».
Είναι γνωστό ότι στο Οικουμενικό Πατριαρχείο η χειροτονία τελείται εξ ολοκλήρου εντός του ιερού βήματος και ενώπιον της Αγίας Τραπέζης. Μία τάξη που ακολουθεί και το Πατριαρχείο Βουλγαρίας, κατ’ επίδρασιν του Οικουμενικού.
Στην Ελλάδα, όμως, το «Άξιος» και η ένδυση των αμφίων γίνεται ενώπιον του λαού, πανηγυρικώ τω τρόπω, ας πούμε…
Στην Ελλάδα, όμως, το «Άξιος» και η ένδυση των αμφίων γίνεται ενώπιον του λαού, πανηγυρικώ τω τρόπω, ας πούμε…
Στην συγκεκριμένη, όμως, χειροτονία είδαμε κάτι το απολύτως καινοφανές και απαράδεκτο.
Σε μία φωτογραφία, η οποία δημοσιεύεται στο site της Μητροπόλεως, μία νέα κοπέλα – άραγε η πρεσβυτέρα; – κομίζει την ιερατική ζώνη για να την ενδυθεί ο νέος πρεσβύτερος.
Και σε μία άλλη φωτογραφία ένας νεαρός λαϊκός, μαζί με κάποιον ρασοφορούντα, επίσης λαϊκό – δηλ. ντουέτο – δίνουν το φαιλόνιο στον χειροτονηθέντα, υψώνοντάς το, του μητροπολίτου μειδιώντος!
Και σε μία άλλη φωτογραφία ένας νεαρός λαϊκός, μαζί με κάποιον ρασοφορούντα, επίσης λαϊκό – δηλ. ντουέτο – δίνουν το φαιλόνιο στον χειροτονηθέντα, υψώνοντάς το, του μητροπολίτου μειδιώντος!
Τα ιερά άμφια στις χειροτονίες δίνει μόνο ο Αρχιερεύς και κανείς άλλος! Σε όλα τα Τυπικά, αρχαία και νεώτερα, μόνον ο Επίσκοπος ενδύει τον χειροτονούμενο: «…ἐνδύει αὐτὸν… καὶ ζώννυσιν αὐτὸν… καὶ φορεῖ αὐτὸν τὸ φαιλόνιον… καὶ πάλιν λέγει ἐνεδύθη ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ ὁ δεῖνα τὴν στολήν τῆς ἱερωσύνης…».
Ο μητροπολίτης Ν. Κρήνης Ιουστίνος εισάγοντας τους λαϊκούς στην διαδικασία της χειροτονίας, μάλλον διακωμωδεί το μυστήριο.
Ας ελπίσουμε πως δεν θα επαναληφθεί μια τέτοια κραυγαλέα λειτουργική παρατυπία.
Αγαπητέ η χειροτονία έγινε δια της επιθέσεως των Χειρών του Αρχιερέα επί της κεφαλής του νέου πρεσβυτέρου.
Η χειροτονία έχει ολοκληρωθεί.
Ο παπάς ως έγγαμος που είναι έχει συνοδοιπόρο την πρεσβύτερα του ναι. Και αυτή έχοντας την γενική εκ του βάπτισματος ιερωσυνη, θα ακουμπάει τα αμφια για να τα πλυνει να τα σιδερωσει κοκ.
Θα ακουμπούσατε ένα λειτουργικό σκευος που επάνω έχει αίμα Χριστού;
Με τις ιδέες που έχετε μάλλον όχι.
Κι όμως όταν κοινωνατε το ιερόν μακτρο και το ακουμπάτε με το χέρι σας αλλά και την σιαγόνα σας απτει.
Θα πείτε ότι άλλο αυτό και άλλο να συμμετέχουν λαϊκοί στο μυστήριο της χειροτονίας.
Μάθετε ότι το μυστήριο των μυστηρίων δηλαδή η θεία ευχαριστεια δεν δυναται να τελεσθει χωρίς την μετοχή λαϊκών. Λειτουργία = έργον λαού.
Εάν λοιπόν έδωσε την ευκαιρία ο επίσκοπος στην παπαδιά με την Ζώνη να αναφωνισει ευχομενη άξιος που είναι το πρόβλημα; Δεν την έβαλε ούτε τα χέρια της να ακουμπήσουν την ώρα της Χειροτονίας τον νεοχειροτομουμενο συζηγο της ούτε της έδωσε την δυνατότητα να παραδώσει την Παρακαταθήκη (Σώμα Χριστού).
Επίσης αν οι υποψήφιοι πιθανόν προς χειροτονία με το φελωνιο αναφώνησαν άξιος καλώς με την ευχή του επισκόπου. Δεν απαγορεύεται αγαπητέ αυτό. Εάν δεν υπάρχει παράδοση μέχρι τώρα ε ας κάνουμε εφόσον αυτή η παράδοση δεν αντιβαίνει τους ιερούς κανόνες.
Τέλος αδερφέ το πρόβλημα δεν είναι όπως φαίνεται στον αγιασμό μας οι αντιρρήσεις που μπορεί να έχουμε άλλα η δειλία που δείχνουμε στο να τις αντιπετωπισουμε ως πειρασμούς διότι ο εγωισμός μας δεν μας επιτρέπει να χαρούμε με τη χαρά του αδελφού μας με τη χαρά της Εκκλησίας αλλά ευκολότερο φαίνεται η μιμιση του πρεσβυτέρου αδελφού της παραβολής του Ασώτου.
Και ασφαλώς προκειμένου να δημιουργήσουμε εντυπώσεις παριστάνουμε τον Φαρισαίο που χαίρεται που δεν είναι όπως οι υπόλοιποι άνθρωποι "αμαρτωλοί βρώμικοι κολασμενοι και καταδικασμενοι στο σκοτάδι" .
Τέλος αδερφε επειδή φαίνεται ότι δεν λυπηθηκε μόνο ο μισοκαλος με την χειροτονία αυτού του παλικαριού αλλά και συ, προτίμησες να είσαι υπερβολικός και όχι υπέρ βολικός.
Ο Θεός να ελεήσει και σένα και μένα και να αξίωσει τον π. Αριστοτέλη να οδηγεί ψυχές στον παράδεισο αλλά και τον Επισκοπο Ιουστινο να δέχεται ως έλαια κατάκαρπος τέτοιους ραβδισμους.