Του Αρχιμανδρίτου του Οικουμενικού Θρόνου π. Γεράσιμου Φραγκουλάκη
Αννόβερο Γερμανίας
Σε κείμενό του που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα ΡΟΜΦΑΙΑ ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος τα βάζει και πάλι με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο και τον μέμφεται ότι αθέτησε το λόγο του σε ό,τι αφορά στο χορηγηθέν Αυτοκέφαλο στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Έχει αποδείξει ουκ ολίγες φορές ο π. Γκοτσόπουλος ότι είναι ορκισμένος εχθρός του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου και φλογερός υποστηρικτής του Πατριάρχου Μόσχας κ. Κυρίλλου.
Ξεκινώντας το κείμενό του υπό τον τίτλο «Οὐκρανικό «αὐτοκέφαλο»: Ἕνας ἀποκαλυπτικός διάλογος», αναφέρει: «Κατά τήν τελευταία φάση τῆς προετοιμασίας τῆς λεγομένης «Ἁγίας καὶ Μεγάλης Συνόδου» (Κρήτη, Ἰούνιος 2016) πραγματοποιήθηκε ἀπό 21-27.1.2016 στό Ὀρθόδοξο Κέντρο τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου στὴ Γενεύη τῆς Ἐλβετίας Σύναξη τῶν Προκαθημένων τῶν Αὐτοκεφάλων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν».
Σε αυτή τη φράση παρατηρούμε τα εξής: Αναφερόμενος στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο προτάσσει την μετοχή «λεγομένη», θέλοντας με αυτό τον τρόπο να υποτιμήσει και να αμφισβητήσει την εγκυρότητά της. Προφανώς ο π. Γκοτσόπουλος αγνοεί ότι στην Α.Μ. Σύνοδο συμμετείχε και η Εκκλησία στην οποία ανήκει, η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος η οποία όταν αναφέρεται σε αυτή τη Σύνοδο Αγία και Μεγάλη την αποκαλεί. Τώρα πώς γίνεται να αποστασιοποιείται από την Εκκλησία του και να παραμένει σε αυτήν μόνο αυτός μπορεί να μας το εξηγήσει.
Εν αντιθέσει με την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο που την υποτιμά προτάσσοντας την λέξη «λεγομένη», την προ αυτής Σύναξη των Προκαθημένων των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών τονίζει της λέξης για να προσδώσει προφανώς εγκυρότητα και ειδικό βάρος. Αφού αναφέρεται στον διάλογο μεταξύ Οικουμενικού Πατριάρχου και Πατριάρχου Μόσχας στον επίλογό του γράφει: Διαβάζοντας μὲ τὴ δέουσα προσοχὴ τίς ἀπόψεις τῶν Προκαθημένων καθένας μπορεῖ νὰ βγάλει τὰ συμπεράσματά του γιὰ τὸ ποιὸς ἔχει, ἂν ὄχι τὴν ἀποκλειστική, πάντως, τὴν κύρια εὐθύνη ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, τῆς οἰκουμενικῆς Ὀρθοδοξίας καὶ τῆς Ἱστορίας γιά τὴν σοβαρή κρίση στὶς διορθόδοξες σχέσεις καὶ τὸν κλονισμό τῆς πανορθοδόξου ἑνότητας…».
Σίγουρα δεν αγνοεί αλλά παρακάμπτει το γεγονός ότι, παρά τα συμφωνηθέντα στην τελευταία Σύναξη των Προκαθημένων στην Γενεύη, η Ρωσική Εκκλησία που με τρόπο εκβιαστικό είχε επιβάλλει τις θέσεις της, ήταν εκείνη που παρά την ικανοποίηση των απαιτήσεών της τελικώς όχι μόνον αναιτίως δεν συμμετείχε στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, αλλά προσπάθησε να την τορπιλίσει παρακωλύοντας την συμμετοχή και άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών. Πολύ σωστά αναφέρει ο π. Γκοτσόπουλος ότι τα διαμειφθέντα μεταξύ των Ορθοδόξων Προκαθημένων στην Γενεύη αφορούσαν στην προετοιμασία της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου και κάποια εξ αυτών έθεταν ως προϋπόθεση την συνεργασία μεταξύ των δύο Εκκλησιών (Οικουμενικού Πατριαρχείου και Ρωσίας). Είναι επομένως εκτός κάθε λογικής, να εγείρει αξιώσεις ο Πατριάρχης Μόσχας να τηρηθούν εκείνα τα οποία συμφωνήθηκαν και που πρώτος αυτός λόγοις τε και πράξεσι αναίρεσε. Με ποιους θα γινόταν η συνεργασία με τα άδεια καθίσματα της Ρωσικής Εκκλησίας που φρόντισε ο ίδιος ο Πατριάρχης Μόσχας να υπάρχουν; Ο Μόσχας είναι εκείνος που όχι μόνον αθέτησε, αλλά ακύρωσε πρώτος τον λόγο του. Κατά το κοινώς λεγόμενον έσπειρε ανέμους και τώρα θερίζει θύελλες. Έχει όμως ανάγκη από υποστηρικτές, όπως τον π. Αναστάσιο Γκοτσόπουλο, γιατί όπως φαίνεται εκτός εκείνων που ανέκαθεν ταυτίζονταν μαζί του, οι περισσότεροι δικοί του τον έχουν εγκαταλείψει εξαιτίας της ανάμειξής του στον πόλεμο της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας.
Υπεραμυνόμενος του Πατριάρχου Μόσχας ο π. Γκοτσόπουλος «φωτογραφίζει» τον Οικουμενικό ως υπαίτιο της σοβαρής κρίσης στις διορθόδοξες σχέσεις και την θέση του αυτή την προβάλλει ρωσική ιστοσελίδα τονίζοντας την ελληνική καταγωγή του. «Έλληνας ιερέας πιστεύει ότι για την κρίση της Ορθοδοξίας ευθύνεται ο επικεφαλής του Φαναρίου» αναφέρει συγκεκριμένα η ιστοσελίδα https://spzh.news/gr/ «Ένωση Ορθοδόξων Δημοσιογράφων», στην ελληνική έκδοσή της.
Ξεχνά μάλλον ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος ότι ο Πατριάρχης Μόσχας έχει θέσει σε ακοινωνησία πέντε Ορθόδοξες Εκκλησίες. Ή μήπως συντελεί στην διατήρηση της πανορθόδοξης ενότητας η μιαρή, αντικανονική, αντιεκκλησιαστική, ανήθικη και εχθρική ενέργεια του Πατριαρχείου Μόσχας προς το Δευτερόθρονο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας με το να ιδρύσει αυτό το μόρφωμα που ονομάζει «Εξαρχία Αφρικής». Κανονικότατη εισβολή είναι, έχει όμως έτσι κι αλλιώς έφεση σε αυτή την πρακτική, μιμούμενος τον «κολλητό» του Πρόεδρο της Ρωσίας κ. Πούτιν με τον οποίο είναι τόσο ταυτισμένος που πλέον δεν ξεχωρίζει ποιος επηρεάζει ποιον.
Με δεδομένο ότι οι Ρώσοι προβάλλουν τις απόψεις του π. Γκοτσόπουλου εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου και Οικουμενικού Πατριάρχου περιμένουμε αν πραγματικά ο «Έλληνας ιερέας» δεν είναι κατευθυνόμενος κονδυλοφόρος, να σχολιάσει την ανάμειξη του Μόσχας στον πόλεμο Ρωσίας Ουκρανίας, αλλά και να μας παρουσιάσει την θέση του στο θέμα της εισπήδησης της Εκκλησίας της Ρωσίας στα κανονικά εδάφη της Εκκλησίας Αλεξανδρείας. Καλά και βολικά τα πισωγυρίσματα όμως η πραγματικότητα του παροντος είναι αμείλικτος κατήγορος. Μην προσπαθεί το Πατριαρχείο Μόσχας να επιπλεύσει στην θύελλα που έχει δημιουργήσει κάνοντας χρήση αδύναμων σωσιβίων.