ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ
Πατριαρχική χοροστασία στην Σηλυβρία, γενέτειρα του Αγίου Νεκταρίου
Η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος χοροστάτησε κατά τη Θεία Λειτουργία που τελέστηκε την Κυριακή, 9 Νοεμβρίου, με την ευκαιρία της εορτής του Αγίου Νεκταρίου, στην Ακρόπολη της Σηλυβρίας, στην Ανατολική Θράκη, γενέτειρα πόλη του λαοφιλούς και θαυματουργού Αγίου.
Εκκλησιάστηκαν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Προύσης κ. Ιωάκειμ, ο Θεοφιλ. Επίσκοπος Ρηγίου κ. Ειρηναίος, ο Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης κ. Αλέξιος, Ηγούμενος της Αγιορειτικής Μονής Ξενοφώντος, με πατέρες της περί αυτόν Αδελφότητος και μέλη του Συλλόγου Φίλων της Μονής, ο Άρχων Έπαρχος της Μ.τ.Χ.Ε. κ. Αλκιβιάδης Στεφανής, Πολιτικός Διοικητής του Αγίου Όρους, ο Πρέσβης κ. Δημήτριος Ράλλης, Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας Ευξείνου Πόντου (ΟΣΕΠ), ο Πρέσβης ε.τ. κ. Δημήτριος Παρασκευόπουλος, εκπρόσωποι πολιτιστικών και Θρακικών συλλόγων από διάφορες περιοχές της Ελλάδος, και πλήθος προσκυνητών.
Στην ομιλία του ο Παναγιώτατος εξέφρασε τη συγκίνηση και την χαρά του για την παρουσία του στην Σηλυβρία για την εορτή του γόνου αυτής Αγίου Νεκταρίου.
«Όλοι γνωρίζετε και βιώνετε ότι κατά την τέλεση της Θείας Λειτουργίας ανοίγουν οι ουρανοί, τα πάντα γεμίζουν αναστάσιμο φως. Συλλειτουργεί σύμπας ο λαός του Θεού, απ’ αρχής και μέχρι των εσχάτων. Σήμερα βρίσκονται ανάμεσά μας οι ψυχές όλων των Σηλυβριανών και των Χριστιανών των γύρω περιοχών, οι οποίοι επί αιώνας διατηρούσαν και καλλιεργούσαν εδώ τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας, ζούσαν ειρηνικά και μοιράζονταν τις χαρές και τις πίκρες με τους λοιπούς κατοίκους του τόπου. Ολοζώντανος συλλειτουργεί μαζί μας ο Άγιος Νεκτάριος, το σέμνωμα της Θρακικής γης.
Η δύναμη της Εκκλησίας είναι πνευματική. Είναι η ισχύς μιάς ευλογημένης παράδοσης που άλλαξε τον κόσμο, αποτελεί δε και σήμερα φως του κόσμου και ελπίδα για το μέλλον. Το χρέος μας είναι να αγωνιζόμαστε για τη διάσωση των υψηλών αξιών της. Οφείλουμε, όπου κι αν βρισκόμαστε, να καλλιεργούμε την προγονική παρακαταθήκη, να τη διαφυλάσσουμε ως κόρην οφθαλμού, να τη μεταλαμπαδεύουμε στη νέα γενεά ως πυρήνα της ταυτότητός της».

Στη συνέχεια, ο Παναγιώτατος αναφέρθηκε στη σημασία του εορτασμού των Αγίων, της προσκύνησης των ιερών εικόνων και των τιμίων λειψάνων τους. «Αποκάλυψη και εικών της ερχομένης Βασιλείας του Θεού η αγιότης δεν νοείται έξω και ανεξάρτητα από τη ζωή του Σώματος του Χριστού. Οι Άγιοι είναι σαρξ εκ της σαρκός της Εκκλησίας, εκπροσωπούν και συμβολίζουν την αποστολή και την ελπίδα της. Είναι οι φίλοι και οι οικείοι των πιστών, πρότυπο για τη ζωή τους, μεσιτεύουν διηνεκώς προς Κύριον υπέρ πάντων ημών», σημείωσε, και μίλησε ιδιαιτέρως για την πορεία, τις δοκιμασίες και τη διακονία του Αγίου Νεκταρίου. «Ολόκληρος ο επίγειος βίος του ήταν ζωή εν Χριστώ, κατά Χριστόν και εις Χριστόν», τόνισε και υπενθύμισε τον μεγάλο σεβασμό του Αγίου και προς το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου. «Ο Άγιος Νεκτάριος μας διδάσκει ότι, χωρίς την τιμή προς την Θεοτόκο, είναι αδύνατον να ατενίσουμε το βάθος της ενσάρκου Οικονομίας του προαιωνίου Υιού και Λόγου του Θεού Πατρός. Αυτή τη βιωμένη θεολογία εκφράζουν και τα κείμενα του Αγίου Νεκταρίου, που αναδίδουν το άρωμα του Παραδείσου», επεσήμανε ο Πατριάρχης, και στην συνέχεια είπε τα εξής:
«Η Σηλυβρία, η πατρίδα του “ενθέρμου θεράποντος Χριστού” και “γνησίου φίλου της αρετής” Αγίου Νεκταρίου, του παρέχοντος ιάσεις παντοδαπάς σε όσους προστρέχουν προς αυτόν, θα παραμείνη εις το διηνεκές τόπος αγιασμού, πηγή ιαμάτων, πανσέβαστο προσκύνημα. Ο Πατριάχης σας υπόσχεται ότι, μέχρι τελευταίας του αναπνοής, θα συνεχίση να επισκέπτεται ως ταπεινός προσκυνητής τα Ιερά του Γένους μας, εδώ στην Ανατολική Θράκη, στη Μικρά Ασία και στον Πόντο, να προσεύχεται και να λειτουργή στους Ναούς μας, τους ανακαινισμένους και τους ερειπιώδεις, να τελή το μνημόσυνο των κοιμηθέντων επ’ ελπίδι ζωής αιωνίου αδελφών, με ακλόνητη την πεποίθηση ότι Κύριος της ιστορίας είναι ο Χριστός και ότι “τοις αγαπώσι τον Θεόν πάντα συνεργεί εις αγαθόν” (Ρωμ. η’, 28)».
Ακολούθως, ο Παναγιώτατος εξέφρασε την Πατριαρχική ευαρέσκειά του προς τον επιχώριο Μητροπολίτη Σηλυβρίας κ. Μάξιμο για την οργάνωση και της εφετινής πανηγύρεως του Αγίου Νεκταρίου στη γενέτειρά του. «Ενεπνεύσατε και εκινητοποιήσατε, Ιερώτατε αδελφέ, τους ανά την υφήλιον Σηλυβριανούς, συνεργασθήκατε δημιουργικώς με τις τοπικές αρχές, ανεγείρατε Μητροπολιτικό οίκο και έξοχο ναίδριο εντός αυτού, έχετε μικρό αλλά ευσεβές ποίμνιο ενταύθα», είπε ο Πατριάρχης και τον συνεχάρη τόσο για την φροντίδα και την πολλή αγάπη του προς την Επαρχία του, όσο και για την υποδειγματική μέριμνά του για την Περιφέρεια Υψωμαθείων της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως, Επόπτης της οποίας είναι από το 2016. «Έχετε επιτύχει πάμπολλα και ανεκτίμητα, με τη βοήθεια του Χριστού και των Αγίων Του, αλλά και με τη δική σας θυσιαστική διακονία και παρουσία», πρόσθεσε, ενώ εξέφρασε και τις θερμές ευχαριστίες του προς τις επίσημες Αρχές για τη χορήγηση της άδειας για την τέλεση της Θείας Λειτουργίας στην αρχαία Ακρόπολη της Σηλυβρίας, καθώς και προς τους εκατοντάδες προσκυνητές που συμμετείχαν στην πανήγυρη.
Τον Οικουμενικό Πατριάρχη προσφώνησε με θερμούς λόγους ο επιχώριος Μητροπολίτης Σηλυβρίας, ο οποίος ευχαρίστησε ιδιαιτέρως όλες τις Κρατικές και Αυτοδιοικητικές Αρχές για την άδεια και την συνολική βοήθεια που προσέφεραν για την πραγματοποίηση των λατρευτικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων.

Στη συνέχεια, τον Παναγιώτατο και όλους τους παρισταμένους καλωσόρισε εγκαρδίως ο Δήμαρχος Σηλυβρίας (Silivri) κ. Bora Balcıoğlu, ο οποίος, μεταξύ άλλων, επεσήμανε τη σημασία του πολιτισμού και της συνεργασίας για την ειρηνική συνύπαρξη των λαών, και προσέφερε στον Πατριάρχη αναμνηστικά δώρα, ενώ σε μία συμβολική κίνηση απελευθέρωσαν μαζί δύο λευκά περιστέρια. Στη σύντομη αντιφώνησή του, ο Παναγιώτατος ευχαρίστησε και πάλι για την εγκάρδια υποδοχή, τους θερμούς λόγους και την βοήθεια για την πραγματοποίηση του εφετινού εορτασμού.
Αμέσως μετά, Πολιτιστικοί Σύλλογοι από την πόλη της Σηλυβρίας και από τον Έβρο παρουσίασαν πρόγραμμα παραδοσιακών τραγουδιών και χορών.
Φωτογραφίες: Νίκος Παπαχρήστου















Ο Οικουμενικός Πατριάρχης στον πανηγυρίζοντα Ι. Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών Μ. Ρεύματος

Η Α.Θ. Παναγιότης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, χοροστάτησε το Σάββατο, 8 Νοεμβρίου, κατά τη Θεία Λειτουργία που τελέστηκε επί τη εορτή της Συνάξεως των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, στην Κοινότητα Μ. Ρεύματος.
Τον θείο λόγο κήρυξε ο Ιερολ. Διάκονος της Σειράς κ. Επιφάνιος Καμιανόβιτς.
Εκκλησιάστηκαν οι Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κυδωνιών κ. Αθηναγόρας, Αρχιερατικώς Προϊστάμενος της Περιφερείας Βόσπορου, ο Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης κ. Αλέξιος, Ηγούμενος της Αγιορειτικής Μονής Ξενοφώντος, με πατέρες της περί αυτόν Αδελφότητος, ο Πρέσβης κ. Κωνσταντίνος Κούτρας, Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στην Πόλη, κληρικοί και Μοναχές, Άρχοντες Οφφικιάλιοι της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, ο Πρέσβης ε.τ. κ. Δημήτριος Παρασκευόπουλος, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων της Μονής Ξενοφώντος κ. Ευάγγελος Σαρρής με τα μέλη του Δ.Σ., και πλήθος πιστών.
Αμέσως μετά, ο Παναγιώτατος τέλεσε Τρισάγιο υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των αοιδίμων Πατριαρχών Σωφρονίου Β’, Γαβριήλ Δ’, Κωνσταντίου Β’ και Γρηγορίου Στ’, τα λείψανα των οποίων βρίσκονται ενταφιασμένα στον περίβολο του Ναού, καθώς επίσης και του αοιδίμου Πατριάρχου Δημητρίου, ο οποίος στο Ναό αυτό, το 1937, χειροτονήθηκε διάκονος, αλλά και Αρχιερέων της Μητρός Εκκλησίας που διηκόνησαν κατά καιρούς στην πανηγυρίζουσα αυτή Κοινότητα.
Στην ομιλία του, κατά τη δεξίωση που ακολούθησε, στην Κοινοτική Αίθουσα, ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε στους τιμώμενους από την Εκκλησία Παμμεγίστους Ταξιάρχες και όλες τις επουράνιες και Ασώματες Δυνάμεις, επισημαίνοντας ότι οι Ταξιάρχες «μας διδάσκουν πρωτίστως την ταπείνωσι. Διότι, εάν οι άγγελοι παρέμειναν φωτεινά πνεύματα, τούτο οφείλεται στην ταπείνωσι και την υπακοή τους προς το θείον θέλημα». Σε άλλο σημείο της ομιλίας του προέτρεψε όλους «να έχουμε κατά “τον υπόλοιπον χρόνον της ζωής ημών” πολλή ταπείνωσι και πολλή αγάπη προς τον Θεόν και προς τον συνάνθρωπο, ώστε ενωμένοι και ομόψυχοι να βαδίζουμε την οδό των πεπρωμένων μας, εδώ εις την Πόλιν των πατέρων μας, “μετά πάσης ταπεινοφροσύνης και πραότητος, μετά μακροθυμίας, ανεχόμενοι αλλήλων εν αγάπη, σπουδάζοντες τηρείν την ενότητα του πνεύματος εν τω συνδέσμω της ειρήνης”, όπως γράφει ο Απόστολος των Εθνών Παύλος προς τους Εφεσίους».
Και στη συνέχεια πρόσθεσε:

«Αυτή υπήρξε ανέκαθεν η παράδοσις της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, όχι εν απομονώσει των ποιμένων από του ποιμνίου, όχι από θέσεως αυθεντίας και ισχύος και μόνον, αλλά εν συνυπάρξει, εν συμπορεία, επί το αυτό μαζί πάντοτε. Η παράδοσις αυτή δεν διακόπτεται. Συνεχίζεται και θα συνεχισθή.
Τα προβλήματα του ευσεβούς πληρώματος ημών, των Κοινοτήτων, των ευαγών καθιδρυμάτων, φιλανθρωπικών και εκπαιδευτικών, ιδίως των σχολείων της Ομογενείας, μάλιστα δε εν τη Πόλει ταύτη, καταλαμβάνουν πρωτίστην θέσιν εις την σκέψιν και την πρόνοιαν της Μητρός Εκκλησίας και ημών προσωπικώς. Να είσθε βέβαιοι περί τούτου. Ουδείς λόγος συντρέχει να αναφέρουμε περισσότερα. Τοις φρονίμοις ολίγα. Περιοριζόμεθα μόνον να πούμε ότι προνοούμε, άνευ θορύβου και διαθέσεως επιδείξεως και άνευ πολλών λόγων. Δεν αρεσκόμεθα εις τους πολλούς λόγους. Όπως λέγει ο σοφός λαός μας “τα πολλά λόγια είναι φτώχεια”. Δεν είναι οι καιροί των πολλών λόγων, αλλά των ολίγων και των πολλών έργων. Εμείς είμεθα προσηλωμένοι καθ᾽ όλην την διάρκειαν της 34ετούς ταπεινής Πατριαρχείας μας επί τα έργα».
Ο Παναγιώτατος εξέφρασε την Πατριαρχική ευαρέσκειά του για την διακονία, την προσφορά και το συνολικό έργο του Επόπτη της Περιφέρειας Βοσπόρου Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κυδωνιών κ. Αθηναγόρα και της Εφοροεπιτροπής Μεγάλου Ρεύματος.
«Ευχαριστούμεν τα Σώματα της Κοινότητος ταύτης διά το έργον που επιτελούν εις αυτήν και το οποίον την αναδεικνύει μίαν των καλυτέρων και των πλέον ωργανωμένων και ανθουσών Κοινοτήτων της καθ᾽ ημάς Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής. Ο έπαινος και η ευαρέσκειά μας απευθύνεται πρωτίστως προς τον Επόπτην της Περιφερείας Βοσπόρου Ιερώτατον και αγαπητόν ημίν εν Χριστώ αδελφόν άγιον Κυδωνιών κύριον Αθηναγόραν, διά την στιβαράν ηγεσίαν και την εμπνευσμένην καθοδήγησιν που προσφέρει εκ του περισσεύματος της καρδίας του προς όλας τας ενεπιστευθείσας αυτώ Κοινότητας. Συγχαίρομεν επίσης την έντιμον Εφοροεπιτροπήν του Μεγάλου Ρεύματος, υπό την Προεδρίαν της Ελλογιμωτάτης κυρίας Θεοδώρας Διακρούση, καθώς και την φιλότιμον Φιλόπτωχον Αδελφότητα, υπό την Προεδρίαν της δυναμικής κυρίας Λωξάντρας Μαίς, και εν γένει όλους τους καθ᾽ οιονδήποτε τρόπον ενισχύοντας το θεάρεστον αυτών έργον».
Εξέφρασε δε την χαρά του για την παρουσία του Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτου κ. Αλεξίου, Ηγουμένου της Μονής Ξενοφώντος, με Αγιορείτες Πατέρες.
«Οσιώτατοι Πατέρες, είσθε κομιστές της ευλογίας του Αγιωνύμου Όρους, όπου, και δη εις το παρεκκλήσιον του Αγίου Δημητρίου της καθ᾽ υμάς Ιεράς Μονής, επί μακρόν χρόνον ιδιαζόντος ετιμήθη ο σήμερον εορταζόμενος Άγιος Δημήτριος, όταν η κατ᾽ εξοχήν πόλις του, η Θεσσαλονίκη, ευρέθη εμπερίστατος. Τέτοια ήταν και είναι η τιμή που επιφυλάσσεται εις τον “υπέρμαχον της οικουμένης” Μεγαλομάρτυρα Δημήτριον, ώστε να λέγεται ότι το Άγιον Όρος εγένετο νέα Θεσσαλονίκη και νέος τάφος και “μαρτύριον” του Αγίου.

Επιλαμβανόμεθα της ευκαιρίας διά να συγχαρώμεν πατρικώς υμάς, άγιε Καθηγούμενε, διά το σημαντικόν προσωπικόν ορόσημόν σας, την επέτειον 50 ετών ηγουμενίας σας, καθώς και διά την επιθυμίαν σας να έλθετε εδώ εις την Βασιλίδα των Πόλεων διά να λάβετε ευλογίαν και “καιρόν” υπό της Μητρός σας Εκκλησίας και του Πατριάρχου σας, του και κανονικού Επισκόπου σας. Άξιος! Σας ευχαριστούμεν εκ μέσης καρδίας διά τας πολλάς υπηρεσίας υμών προσωπικώς, αλλά και ολοκλήρου της περί υμάς τιμίας Αδελφότητος της Μονής Ξενοφώντος, καθώς και του Ιερού Ησυχαστηρίου Τιμίου Προδρόμου Ακριτοχωρίου προς το Οικουμενικόν μας Πατριαρχείον. Είσθε παράδειγμα πιστότητος και αφοσιώσεως.
Καλωσορίζουμε εγκαρδίως και υμάς, τα μέλη του Συλλόγου Φίλων της Μονής Ξενοφώντος, υπό την ηγεσίαν του Εντιμοτάτου κυρίου Σαρρή. Σας συγχαίρομεν διά την διαρκή υποστήριξίν σας, τας ευεργεσίας σας και την εν γένει δράσιν σας υπέρ της Μονής. Ευχόμεθα εις όλους ψυχωφελές και οικοδομητικόν προσκύνημα εις την Πόλιν του Κωνσταντίνου, την ομοίως υπό την σκέπην της Υπερμάχου Στρατηγού Θεοτόκου ως και το Άγιον Όρος διατελούσαν. Σας προτρέπουμε να έρχεσθε και να επανέρχεσθε ενταύθα και να παροτρύνετε και άλλους Αγιορείτας Πατέρας να πράττουν ομοίως, διά να ενισχύωνται έτι περαιτέρω οι φυσικοί δεσμοί Φαναρίου και Άθωνος και διά να γνωρίζετε εκ του εγγύς την ζωήν και το πνεύμα, τους αγώνας και τας αγωνίας, το μαρτύριον και την μαρτυρίαν της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας. Είσθε τέκνα ημών κατά πνεύμα και σας αγαπώμεν εξ όλης της πατρικής ημών καρδίας».
Προηγουμένως, τον Παναγιώτατο προσφώνησαν με θερμούς λόγους ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κυδωνιών κ. Αθηναγόρας, οι κυρίες Ντόρα Διακρούση, Πρόεδρος της Κοινότητος, Λωξάντρα Μαϊς, Πρόεδρος της Φιλοπτώχου Αδελφότητος, και Ευστρατία Μουζάκα-Αναστασίου, Πρόεδρος της εν Αθήναις Αδελφότητος Μεγαρευμιωτών «Ο Ταξιάρχης», καθώς και ο κ. Ευάγγελος Σαρρής, Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων της Μονής Ξενοφώντος.
Φωτογραφίες: Παύλος Öztürk






