12.1 C
Athens
Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου, 2024

Το Αγιο Ορος στη Βοστώνη και την Αμερική

Του Θεοδώρου Καλμούκου

ΒΟΣΤΩΝΗ. Εγιναν το απόγευμα της Τρίτης 13 Σεπτεμβρίου στο Μαλιώτειο Πολιτιστικό Κέντρο της Θεολογικής Σχολής, παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αμερικής Ελπιδοφόρου, τα εγκαίνια της Εκθεσης για τη Μοναστική Πολιτεία του Αγίου Ορους, με τίτλο «Αγιο Ορος: Η Κιβωτός της Ορθοδοξίας».

Πρόκειται για την πρώτη «έλευση» της Αγιώνυμης Μοναστικής Πολιτείας του Αθω στις Ηνωμένες Πολιτείες, με πρώτο σταθμό τη Βοστώνη και από εκεί αναμένεται να μεταβεί και σε άλλες πόλεις και πολιτείες, όπου θα επιδείξουν ενδιαφέρον οι κατά τόπους Μητροπόλεις και κοινότητες.

Η έκθεση διοργανώθηκε από το Ιδρυμα Αγίου Ορους Αμερικής – Mount Athos Foundation of America (MAFA) και την Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης – Mount Athos Center of Thessaloniki.

Σκοπός της έκθεσης είναι η προβολή και η γνωριμία των επισκεπτών της με την Αγιώνυμη Μοναστική Πολιτεία και αναμένεται να φιλοξενηθεί στο Μαλιώτειο Πολιτιστικό Κέντρο επί δύο μήνες. Περιλαμβάνει έναν πίνακα για κάθε μία από τις είκοσι Μονές στον οποίον παρουσιάζεται στην αγγλική γλώσσα η ιστορία και οι παραδόσεις τους, καθώς και πρόσθετοι πίνακες οι οποίοι αφορούν τη ζωή στο Αγιο Ορος.

Ο διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας Θεσσαλονίκης Αναστάσιος Ντούρος παρουσιάζει στον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο το πορτραίτο του φιλοτεχνηθέν στη Θεσσαλονίκη. Διακρίνονται ο Ρόμπερτ Αλλισον και ο Χρήστος Μέλλεν. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ “Ε.Κ.”/ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΛΜΟΥΚΟΣ

Η εκδήλωση ξεκίνησε με προσευχή που ανέπεμψε ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος, ενώ παρόντες ήταν ο νεοδιορισθείς γενικός πρόξενος της Ελλάδας στη Βοστώνη Συμεών Τέγος, ο Μητροπολίτης Πίτσμπουργκ Σάββας, ο Επίσκοπος Ναζιανζού Αθηναγόρας, Αρχιγραμματέας της Επαρχιακής Συνόδου και Διευθυντής του Τομέα της Κατηχητικής Παιδείας, ο Επίσκοπος Αμισού Ιωακείμ Διευθυντής της Ιακωβείου Βιβλιοθήκης της Θεολογικής Σχολής, ο πρόεδρος της Σχολής Γεώργιος Καντώνης, ο αντιπρόεδρος της Εφορείας πρωτοπρεσβύτερος Ιωάννης Μαγουλιάς. Επίσης, παρευρέθηκαν ο ιερομόναχος Λουκάς, ο γνωστός αγιογράφος από τη Μονή Ξενοφώντος ο οποίος, ως γνωστόν, αγιογραφεί τον Ναό του Αγίου Νικολάου στο Μανχάταν και ο οποίος εκπροσώπησε τη Μοναστική Πολιτεία του Αγίου Ορους, ο Αναστάσιος Ντούρος διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας Θεσσαλονίκης, ο Ρόμπερτ Αλισον πρόεδρος του Ιδρύματος Αγίου Ορους Αμερικής – Mount Athos Foundation of America, κληρικοί και λαϊκοί καθηγητές της Σχολής, η Αννα Μέρκελ μητέρα Μοναχού στο Αγιο Ορος, η εκτελεστική διευθύντρια του Μαλιωτείου Πολιτιστικού Κέντρου Χρυσούλα Κουρκουντή, ιερείς και επισκέπτες από τη Βοστώνη και άλλα μέρη των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στον χαιρετισμό του, ανάμεσα στα άλλα, είπε πως «το Αγιο Ορος – το Περιβόλι της Παναγίας – είναι μία μοναδική φανέρωση της Εκκλησίας μέσα στον κόσμο. Για περισσότερα από χίλια χρόνια, οι πατέρες του Αγίου Ορους έχουν εργασθεί με τους βαθύτερους τρόπους να συνδεθούν με τον Θεό, καθώς επίσης ο ένας με τον άλλον».

Σε άλλο σημείο ο Αρχιεπίσκοπος τόνισε πως «το Αγιο Ορος είναι αληθώς η Κιβωτός της Ορθοδοξίας και εμπεριέχει όλα τα στοιχεία της πνευματικής ζωής τα οποία μπορούν να βιωθούν από κάθε άνθρωπο εν τω κόσμω ο οποίος είναι πρόθυμος να αναζητήσει τα βάθη της ψυχής του».

Από τα εγκαίνια της έκθεσης του Αγίου Ορους. Τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο πλαισιώνουν από αριστερά: Αναστάσιος Ντούρος, Ρόμπερτ Αλλισον, ιερομόναχος Λουκάς, Συμεών Τέγος, Χρήστος Μελλεν και Κωνσταντίνος Δολμάς. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ “Ε.Κ.”/ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΛΜΟΥΚΟΣ

Εκανε επίσης αναφορά στην παρουσία του ιερομονάχου Λουκά του Αγιογράφου ο οποίος «καλλιεργεί τις τέχνες του Αγίου Ορους στον Νέο Κόσμο» αγιογραφώντας τον ναό του Αγίου Νικολάου.

Ο Ρόμπερτ Αλισον, πρόεδρος του Ιδρύματος Αγίου Ορους Αμερικής, στην ομιλία του αναφέρθηκε στην ίδρυση του Mount Athos Foundation of America, ενώ διηγήθηκε εμπειρίες από την έρευνα και εντρύφησή του στα κείμενα της βιβλιοθήκης της Μονής Φιλοθέου.

Ο Χρήστος Μέλεν, γραμματέας του Ιδρύματος Αγίου Ορους Αμερικής, είπε στον «Ε.Κ.» πως «πήγα στο Αγιο Ορος το 2014, γεύθηκα τη φιλοξενία εκεί, ήθελα να κάνω μία δωρεά αλλά ήταν πολύ δύσκολο, επικοινώνησα με τους Φίλους του Αγίου Ορους κι έτσι ξεκίνησε το Ιδρυμα».

Ο διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας Θεσσαλονίκης Αναστάσιος Ντούρος δήλωσε στον «Εθνικό Κήρυκα» πως «είμαστε πολύ χαρούμενοι με τη σημερινή εκδήλωση. Θεωρώ ότι η προσπάθειά μας ήταν πάρα πολύ επιτυχημένη. Είναι η πρώτη φορά που το Αγιο Ορος έρχεται στην Αμερική μέσα από αυτή την έκθεση. Θέλουμε να δώσουμε μία πρώτη γεύση στους ομογενείς και τους Αμερικανούς πολίτες τι είναι το Αγιο Ορος και αυτή η έκθεση έχει σχεδιασθεί ακριβώς γι’ αυτό το λόγο».

Ο ιερομόναχος Λουκάς ο Αγιογράφος από την Μονή Ξενοφώντος ομιλεί στην ομήγυρη των εγκαινίων της έκθεσης για το Αγιο Ορος, στο Μαλιώτειο Πολιτιστικό Κέντρο. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ “Ε.Κ.”/ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΛΜΟΥΚΟΣ

Οταν τον ρωτήσαμε τι είναι το Αγιο Ορος, είναι τόπος, είναι τρόπος, είναι και τα δύο μαζί ή είναι ουτοπία; ο κ. Ντούρος είπε πως «το Αγιο Ορος είναι κάτι το οποίο δεν μπορείς να περιγράψεις με λέξεις. Είναι κάτι που δεν ανήκει στη σφαίρα την ρεαλιστική στην οποία μπορούμε να πούμε ότι είναι ένας τόπος μοναδικός, αλλά είναι κάτι πολύ πάνω απ’ αυτό. Είναι κάτι που ανήκει σ’ έναν υπερφυσικό κόσμο, πέρα από τα καθιερωμένα».

Η Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης πρόσφερε ως δώρο στον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο ένα πορτραίτο του, φιλοτεχνημένο στη Θεσσαλονίκη.

Ο φοιτητής της Σχολής Ηλίας Μορέστ μίλησε για την εμπειρία από την επίσκεψή του στο Αγιο Ορος το περασμένο καλοκαίρι, ενώ η Αναστασία Μέρκελ διηγήθηκε πώς ο γιος της πήγε στο Αγιο Ορος και έγινε Μοναχός.

Κεντρικός ομιλητής ήταν ο ιερομόναχος Λουκάς ο αγιογράφος από τη Μονή Ξενοφώντος ο οποίος ανάμεσα στα άλλα είπε και τα εξής: «Η μοναστική πολιτεία του Αγίου Ορους, ο Ιερός Αθωνας είναι ένας χώρος υπερβατικός. Εκεί δεν γεννάται ποτέ κανείς, αλλά αναγεννάται αυτός που επιθυμεί να συμπορευθεί μετά του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού στη θυσιαστική του πορεία. Μια πορεία όπου η θυσία, το ρίσκο, η έξοδος από τα εύκολα είναι συγχρόνως και ένα άνοιγμα στην ομορφιά. Ισως γι’ αυτό τα μοναστήρια είναι συνυφασμένα με το κάλλος, με την φιλοκαλλική ή καλλιτεχνική απόπειρα πρόγευσης ταπεινής αθανασίας. Δεν είναι τυχαίο που τα μοναστήρια είναι ο χώρος όπου άνθισαν όλες οι τέχνες, θα έλεγα περισσότερο από αλλού».

Από την έκθεση του Αγίου Ορους στο Μαλιώτειο Πολιτιστικό Κέντρο της Θεολογικής Σχολής. Διακρίνονται Μονές της Αθωνικής Πολιτείας. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ “Ε.Κ.”/ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΛΜΟΥΚΟΣ

Σε άλλο σημείο είπε πως «εδώ αντιγράφηκαν όλα τα αρχαία κείμενα και τα πατερικά αργότερα, που ήταν έτοιμα να τα αφανίσει η φθορά και τα διάνθισαν με περίφημες μινιατούρες και τα έκαναν εικαστικό θαύμα. Εδώ οι ψαλμωδίες τελειοποιήθηκαν και διασώθηκαν. Εδώ τα τελετουργικά των ακολουθιών παρέμειναν αναλλοίωτα, για να μας καταδεικνύουν την άρνηση της φθοράς και του θανάτου και να υπαινιχθούν το αέναον της ουρανίου Ιεραρχίας. Εδώ η σχέση του χώρου με τον χρόνο παίρνει άλλες διαστάσεις. Το παρελθόν το παρόν και το μέλλον αλληλοπεριχωρούνται, ο τόπος αγιάζεται και συνομιλεί με τον ουρανό «τα άνω τοις κάτω συνεορτάζει, τα κάτω τοις άνω συνομιλεί». Και δεν είναι αυτό μόνο των φτασμένων πνευματικά μοναχών αίσθηση και διαπίστωση. Ακόμη και οι ανυποψίαστοι λαϊκοί μπαίνοντας στο καραβάκι της γραμμής από την Ουρανούπολη, αφήνουν τον κόσμο πίσω τους και ανοίγονται στο μυστήριο που εκείνη την στιγμή ξεκινά».

Ο π. Λουκάς έκανε ένα ενδελεχές ιχνηλάτημα στην τέχνη της Αγιογραφίας στο Αγιο Ορος δια μέσου των ετών και των αιώνων μέχρι σήμερα.

Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ