Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Την ημέρα της μνήμης των Αγίων Δανιήλ Μόσχας και Αλέξανδρου Νιέφσκι, ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος ξεπέρασε κάθε όριο, καθώς συνέκρινε τον ρώσο Πρόεδρο Πούτιν με τον Άγιο Δανιήλ, ο οποίος κατόρθωσε να κυριαρχήσει επί των εχθρών, εδραιώνοντας το ρωσικό Έθνος.
Ο Μόσχας Κύριλλος, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Σήμερα, θέλω να πω ξανά, ότι ζούμε σε πολύ δύσκολη εποχή, και ως εκ τούτου οι προσευχές μας είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τον αρχηγό του κράτους μας, για τον Βλαντιμίρ Πούτιν, ο οποίος έχει την ιδιαίτερη ευθύνη, ώστε ο Κύριος να τον κάνει σοφότερο, να τον ενισχύει, να τον φωτίζει, να τον προστατεύει από λάθη και ταυτόχρονα να τον εμπνέει με ενέργειες που θα προστατεύσουν την Πατρίδα μας».
Μάλιστα δε, συνεχίζοντας τις αναφορές του για την κυριαρχία της Ρωσίας, ο κ. Κύριλλος συμπλήρωσε: «Αυτή η κυριαρχία που έχει σήμερα η Ρωσία, καθορίστηκε από τη δύναμη του πνεύματος του ρωσικού λαού και τη δύναμη της πνευματικής επιρροής της Εκκλησίας στην Πατρίδα. Κατά μία έννοια, ο Άγιος Δανιήλ είναι ένα είδος μοντέλου για όλους εκείνους που αναλαμβάνουν την ανώτατη εξουσία στη Ρωσία. Και, αναμφίβολα, ο πρίγκιπας Δανιήλ στις προσευχές του, και μπορεί κανείς να είναι σίγουρος γι΄ αυτό, δεν αφήνει τη σκέψη εκείνων που οδηγούν τη Ρωσία, ολόκληρη την Πατρίδα μας. Και πιστεύουμε, όσο οι άγιοι πρίγκιπες τιμώνται στη Ρωσία, η γη μας θα είναι πραγματικά δυνατή. Για να έχει η χώρα τη δύναμη να διατηρήσει την πραγματική της ανεξαρτησία από τις ισχυρές δυνάμεις που κυριαρχούν σήμερα στις περισσότερες χώρες του κόσμου».
Στο κήρυγμά του αυτό, ο Μόσχας Κύριλλος, σταθερά προσηλωμένος στο δόγμα της «Αγίας και Μεγάλης Ρωσίας», δεν είπε ούτε λέξη για τον πόλεμο στην Ουκρανία, παρά επέλεξε να αναφερθεί στη θέση της Ρωσίας στο σύγχρονο κόσμο και στην εν γένει «αποστολή της», που έχει ερείσματα στο μακραίωνο παρελθόν της, τονίζοντας: «Η Ρωσία έχει μια ιδιαίτερη ιστορική διαδρομή, και όταν όλα είναι ασφαλή, ήρεμα, κατά κάποιο τρόπο το σκεφτόμαστε λίγο, αλλά όταν οι καιροί είναι ενοχλητικοί, αρχίζεις να καταλαβαίνεις ιδιαίτερα την παγκόσμια, μοιραία αποστολή της Ρωσίας. Έτσι ήταν και στην αρχαιότητα, έτσι είναι και σήμερα. Αυτή η ειδική αποστολή επιστρέφει ξανά και τίθεται στους ώμους του λαού μας».
Εν ολίγοις: απόλυτη στήριξη στον Πούτιν και στις κατά της Ουκρανίας ενέργειές του, καθώς είναι «προορισμένος» να «προστατεύσει» τη Ρωσία και να την οδηγήσει στην …μοιραία κυριαρχία της!
Απόλυτη σύνδεση των ρώσων Αγίων με την «Μεγάλη Ρωσία», αφού αυτοί κατόρθωσαν την κατάκτηση εδαφών και της αγιότητας (sic)!
Η Ρωσία είναι το …κάτι άλλο για την ανθρωπότητα, για τον Μόσχας Κύριλλο.
Οι Άγιοι υπάρχουν μόνο στην υπηρεσία της επεκτατικότητας και της «αγίας ρωσικής γης».
Ο Μόσχας Κύριλλος διατυπώνει, λοιπόν, πέρα από την «θεολογία του πολέμου» και την «θεολογία» της …μοιραίας αποστολής. Η «αγία Ρωσία» θα σώσει τον κόσμο.
Αυτή την άποψη την συμμερίζονται και αρκετοί ελληνόφωνοι – κυρίως εντός Ελλάδος – καθώς θεωρούν τον Πούτιν «απελευθερωτή των λαών», και την Ρωσία ως την ισχυρή ορθόδοξη χώρα που μπορεί να αντιπαρατεθεί προς την διεφθαρμένη Δύση.
Έτσι, ακούμε και πομφόλυγες περί «ορθοδόξου τόξου» – με τη Ρωσία αρχηγό, φυσικά – και άλλα παρόμοια ανόητα, λες και ζούμε ακόμα στην Τουρκοκρατία και ελπίζουμε στον τσάρο!
Το πρόσφατο αυτό κήρυγμα του Μόσχας Κυρίλλου, που σχολιάσαμε ακροθιγώς, μας εισάγει στην σύγχρονη «ρωσική θεολογία». Όχι, φυσικά, σε αυτή των μεγάλων ρώσων θεολόγων της διασποράς κατά τον 20ό αιώνα, αλλά στην άλλη, την «Κυρίλλεια», που ονειρεύεται όλη τη γη Ρωσία!