ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ
Ι. ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΟΥΜΑΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
Διαχρονικός στόχος της Κοινότητας Νεοχωρίου είναι η ανάδειξη του πολιτισμού μας, και φυσικά η διαφύλαξη και συντήρηση των Ιερών κειμηλίων, που αποθησαυρίζονται στους Ιερούς Ναούς μας.
Μέσα στο 2022, ξεκινήσαμε, σε συνεργασία με την εταιρεία “Koruma Akademisi”, τη συντήρηση, στερέωση και αισθητική αποκατάσταση του ξυλόγλυπτου προσκυνηταρίου του Αρχαγγέλου Μιχαήλ (μέσα 19ου αιώνα), που βρίσκεται στο δεξιό κλίτος του Ι. Ναού Παναγίας Κουμαριώτισσας, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες και για το δεύτερο προσκυνητάρι.
Με την ολοκλήρωση του έργου, πραγματοποιήθηκε, στις 25 Ιουνίου 2022, η παρουσίαση του συντηρημένου προσκυνηταρίου από ομάδα ειδικών, επικεφαλής των οποίων είναι οι κυρίες Damla Acar και Rabia Şengün. Οι υπεύθυνοι της “Koruma Akademisi”, ενώπιον ενός εξειδικευμένου κοινού, αναφέρθηκαν αναλυτικά στο πλαίσιο εντός του οποίου κινήθηκαν οι εργασίες και στη μεθοδολογία που ακολούθησαν.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκε ο Πανοσιολ. Μ. Αρχιμανδρίτης, κ. Αγαθάγγελος, Αρχειοφύλαξ των Πατριαρχείων, εκπροσωπώντας την Α.Θ.Π. τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο. Παρέστησαν καθηγητές από τα πανεπιστήμια Mimar Sinan, İTÜ, Işık, Bahçeşehir, İstinye, καθώς επίσης και επαγγελματίες συντηρητές από την Ελλάδα, που δραστηριοποιούνται στην Τουρκία, όπως ο κ. Βενιζέλος Γαβριλάκης και η κ. Βάια Καραγιάννη από το εργαστήρι “Ιερά Παρακαταθήκη”.
Μετά την ενημέρωση, τον γόνιμο διάλογο, την κριτική και την ανταλλαγή απόψεων άπαντες οι συμμετέχοντες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η “Koruma Akademisi” κινήθηκε σε δύο άξονες:
1. Η αισθητική αποκατάσταση σεβάστηκε την παλαιότητα του κειμηλίου και δεν αποσκοπούσε στο να επαναφέρει πανομοιοτύπως την αρχική όψη του προσκυνηταρίου των μέσων του 19ου αιώνα.
2. Βεβαιώθηκε ότι η χρωματική αποκατάσταση και αρμονία πραγματοποιήθηκε με τις κατάλληλες τεχνικές βελτίωσης, χωρίς να προτιμώνται νέα υλικά εις βάρος των παλαιοτέρων.
Μετά το πέρας της παρουσίασης, στον αύλειο χώρο της Παναγίας Κουμαριώτισσας έλαβε χώρα ένα εργαστήρι (workshop) με τη συμμετοχή τόσο των ειδικών όσο και φίλων, παρουσιάζοντας ζωντανά τις μεθόδους που εφαρμόστηκαν στην αποκατάσταση και συντήρηση του ξυλόγλυπτου προσκυνηταρίου.
Koruma Akademisi tarafından yürütülen Yeniköy Panayia Kilisesi’ndeki ahşap altarların konservasyonu kapsamında boyalı ve altınvaraklı yüzeylerin konservasyon metodolojisi 25.06.2022 tarihinde uzmanlar, akademisyen ve ilgililerle paylaşılmış ve konu ile ilgili uzman görüşleri alınmıştır. Toplantıya katılan restorasyon uzmanı mimarlar, öğretim üyeleri, tarihçi, sanat tarihçi ve konservatörler otantik polikrom yüzeylerin en az müdahale ile korunması gerektiği konusunda fikir birliğine varmışlardır. Bu yüzeylerin korunmasında aşağıdaki temel ilkeler benimsenmiştir:
1. Altarların ilk yapıldığı dönemdeki (19. yüzyıl ortası) görüntüsünü taklit etmeden, boyalı ve altınvaraklı yüzeylerin rekonstrüksiyonunu yapmadan, yaşlanmış özgün yüzeylerin estetiği geri getirilmelidir.
2. Boyalı ve altınvaraklı yüzeylerin kromatik bütünlüğünü ve harmonizasyonunu uygun rötuş tekniği ile sağlanmalı, ancak kullanılan rötuş tekniği ve malzemeler özgün malzemelerin önüne geçmemelidir.
Yeniköy Panayia Church wooden altarpieces’ conservation carried out by Koruma Akademisi is continuing with the conservation of the second altarpiece. Conservation concept and methodology of painted and gilded altar surfaces was shared with experts, academicians and stakeholders on 25 June 2022. Conservation experts, architects, historians and art historians who attended the expert meeting reached a concensus on preserving the aged authentic polychrome altar surfaces with minimum intervention. Two basic principles were emphasized by all experts:
1. The aesthetics of the aged authentic surfaces should be brought bach without re-constructing them to their state when they were first painted and gilded in mid-19th century.
2. Ensure chromatic re-integration and harmony with appropriate retouching technique, but do not favour new materials over the original ones and never bring new materials to the front