Γεώργιος Ν. Λαιμόπουλος
Άρχων Μ. Ιερομνήμων της Μ.τ.Χ.Ε.
Το Πατριαρχείο Μόσχας ίδρυσε Εξαρχία στην Αφρική, μέσα στα κανονικά όρια της αδιαμφισβήτητης δικαιοδοσίας του παλαίφατου, εν πολλοίς δε και μαρτυρικού, Πατριαρχείου Αλεξανδρείας.
Τα επιχειρήματα της Μόσχας είναι γνωστά. Άλλωστε, η πρωτόγνωρη αυτή κίνηση στα εκκλησιαστικά χρονικά της παγκόσμιας Ορθοδοξίας ήταν μάλλον αναμενόμενη, αφού εδώ και πολύ καιρό η Μόσχα ερωτοτροπούσε με «διαφωνούντες κληρικούς» του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, «όσους είχε αποβάλει για διάφορους λόγους η Ορθόδοξη Ιεραποστολή των κατά τόπους Μητροπόλεων», καθώς μας πληροφορεί ο Μητροπολίτης Καμερούν Γρηγόριος.
Ένα φαίνεται να είναι το καίριο και πρωταρχικό ερώτημα στην προκειμένη περίπτωση. Πρόκειται άραγε για μία διμερή διαμάχη μεταξύ Μόσχας και Πατριαρχείου Αλεξανδρείας ή για μία πράξη αυθαίρετη που δυναμιτίζει τα θεμέλια της Ορθόδοξης εκκλησιολογίας και της Ορθόδοξης κανονικής παράδοσης;
Γι΄αυτό και ο Ορθόδοξος κόσμος περιμένει ανυπόμονα να ακούσει φωνές των Ορθοδόξων Προκαθημένων και Ιεραρχών, οι οποίοι έχουν βαθειά συνείδηση του γεγονότος ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι ένα σώμα αδιαίρετο, μία εν Χριστώ κοινωνία.
Τι θα πεί ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Τιράνων και πάσης Αλβανίας Αναστάσιος, ο οποίος δεκατίες πριν είχε ανοίξει νέους ορίζοντες στον χώρο της Ορθόδοξης ιεραποστολής; Αυτός που έκανε την θεωρία πράξη και όργωσε με κόπο, με πόνο, με απόλυτη αυτοθυσία τους πενιχρούς ορθόδοξους πνευματικούς αγρούς στην Αφρική; Αυτός που είναι ένας από τους αρχιτέκτονες του σημερινού οικοδομήματος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στην Αφρικανική Ήπειρο, ενός οικοδομήματος που αποτελεί κόσμημα για όλη την Ορθοδοξία;
Τι θα πεί η ιστορική Μονή Κύκκου στην Κύπρο, η οποία «γάλακτι εξέθρεψε» γενεές γενεών Αφρικανών ορθοδόξων και υπήρξε η στοργική τροφός χορείας όλης αρχιερέων, ιερέων και ιεροσπουδαστών στην Αφρικανική Ήπειρο, χωρίς να περιμένει κανένα αντάλλαγμα, χωρίς να έχει διεκδικήσεις και βλέψεις, χωρίς να αναμιγνύεται στα εσωτερικά μιας αδελφής Εκκλησίας;
Τι θα πεί ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ρουμανίας Δανιήλ, θεολόγος ολκής με βαθειά και αποδεδειγμένη ορθόδοξη εκκλησιολογική συνείδηση, βλέποντας τις καινοφανείς και αυθαίρετες αυτές πρωτοβουλίες μέσα στους κόλπους της Μιάς και Αδιαιρέτου Ορθοδόξου Εκκλησίας;
Τι θα πεί ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος, ο οποίος έχει ουκ ολίγους «διαφωνούντες» ιερείς και λαϊκούς στην Εκκλησία του; Θα συγκαλέσει μήπως καμμιά άτυπη διορθόδοξη σύναξη για να εκφράσει την αλληλεγγύη του προς το πληγέν γειτονικό αυτό πρεσβυγενές Πατριαρχείο;
Είναι σημαντικό το τι θα πουν οι Ορθόδοξοι Προκαθήμενοι και Ιεράρχες επί του προκειμένου.
Συγγνώμη που η κατακλείδα μου δεν θα είναι θεολογική ή εκκλησιολογική. Πολύ φοβάμαι, όμως, ότι δεν αποκλείεται να συμβεί στους κόλπους τής ανά την οικουμένην Ορθοδοξίας εκείνο το οποίο έλεγαν κάποτε στην Χιτλερική Γερμανία….
«Όταν ήλθαν να συλλάβουν τους μεν, δεν μίλησα»!
«Όταν ήλθαν να συλλάβουν τους δε, πάλι δεν μίλησα»!
«Όταν ήλθαν να συλλάβουν εμένα, δεν υπήρχε κανείς για να μιλήσει»!
Ο ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΩΤΑΤΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΠΛΗΡΗ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΥΧΕΤΑΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΟΥ,ΑΛΛΑ ΟΜΩΣ ΑΠΕΙΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΣΧΙΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΟΣΧΑ ΔΙΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΤΟ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΔΗΜΟΣΙΩΣ ΚΑΤ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΝ,