Ιωάννου Π. Μπουγά, Θεολόγου
Στην ιστοσελίδα ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ στις 14 Νοεμβρίου 2023 ο Θεολόγος κ. Παναγιώτης Ανδριόπουλος δημοσίευσε άρθρο με τον τίτλο: «Η Εκκλησία του Κοπιμισμού του Ηγουμένου της Μονής Βατοπαιδίου Εφραίμ».
Πρωτίστως του αξίζουν θερμά συγχαρητήρια και ο δίκαιος έπαινος, όχι μόνο για τις ρηξικέλευθες θεολογικές του σκέψεις και τα ιστορικά τεκμήρια που παρουσιάζει, αλλά και για το θάρρος του να στηλιτεύσει τις αλλοτριώσεις που δημιουργεί ο εν Ελλάδι περιφερόμενος θίασος κάποιων Αγιορειτών Ηγουμένων και Μοναχών. Αυτοί, οι κατ’ όνομα ασκητές, ως γκουρού επηρεάζουν προς ίδιον όφελος το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας της Ελλάδος με συνεχείς επισκέψεις σε αίθουσες εκδηλώσεων, με συμμετοχή σε εθνικοθρησκευτικές φιέστες και πολλές φορές με την παρουσία τους σε κοσμικά σαλόνια, για την προβολή δήθεν του αγιορείτικου μοναχισμού, ωσάν να είχε ανάγκη προβολής η αγιορείτικη άσκηση.
Πολλοί εξ αυτών, με την ανοχή κάποιων Μητροπολιτών, κατευθύνουν «πνευματικὰ» το ποίμνιο κάποιων εν Ελλάδι Μητροπόλεων. Οι Μητροπολίτες αυτοί συλλειτουργούν με τους περιφερόμενους μάγους-καλογέρους, παραχωρώντας και τον αρχιερατικό τους θρόνο και όπως εύστοχα παρατηρεί ο κ. Ανδριόπουλος μνημονεύονται και στο: «εν πρώτοις μνήσθητι..». Βεβαίως η θεραπεία όλων αυτών των εκτός Εκκλησίας μαγικών πρακτικών, όπως η μεταφορά λειψάνων, εικόνων, αντιγράφων εικόνων, υφασμάτων κλ.π. πραγματοποιείται από την Εκκλησία της Ελλάδος και το Οικουμενικό Πατριαρχείο εν Συνόδω.
Αυτό όμως που ο κ. Ανδριόπουλος παρουσιάζει στο άρθρο και δημιουργεί προβληματισμό είναι η αναφορά του στην «Εκκλησία της Αντιγραφής». Προβάλλει ως παράδειγμα την Εκκλησία του «copy paste» στην Σουηδία και γίνεται προφητικός για το τι μέλλει γενέσθαι και στην Εκκλησία της Ελλάδος.
Οι παρακάτω λόγοι και σκέψεις δεν ανήκουν στον κ. Ανδριόπουλο αλλά με βάση το άρθρο του γεννιούνται οι κάποιοι προβληματισμοί.
Είναι γεγονός ότι η σύγχρονη τεχνολογία έχει προχωρήσει σε αφάνταστο σημείο και συνεχώς εξελίσσεται με κλασικό πλέον παράδειγμα τη δημιουργία «τεχνητών δικτύων νεύρων ή νευρώνων», των απλούστερα λεγομένων ανθρωποειδών (ρομπότ). Τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης (μηχανοάνθρωποι) σύντομα θα αποτελούν τεράστιο στρατό με ανθρώπινη μορφή και κοινωνική δράση.
Ταυτόχρονα γεγονός είναι ότι σήμερα στην Εκκλησία η αντιγραφή και ο μιμητισμός είναι καθημερινή πρακτική. Ενδεικτικά, γνωστά πλέον, παραδείγματα αναφέρουμε τα παρακάτω: αν ένας ιερεύς τελέσει εκτός ναού το μυστήριο του γάμου ή αν τελέσει τη βάπτιση στην θάλασσα ή αν σε πανήγυρη χρησιμοποιήσει γιγαντοοθόνη εντός του ναού, ή αν ευλογήσει τα όπλα, εκτός τυπικής τάξεως, κατά την διάρκεια ακολουθίας ή αν κρεμάσει χριστουγεννιάτικα λαμπιόνα στον πολυέλαιο ή αν αντιγράψει τελετές άλλων εκκλησιαστικών δικαιοδοσιών και τόσες άλλες αλλοτριωτικές πράξεις ή λαογραφικά έθιμα που βαπτίζονται ευσεβείς συνήθειες και παράδοση, τότε θα αρχίσουν να το τελούν και άλλοι και στο τέλος θα γίνει συνήθεια ώστε κάποιοι θα μιλούν για ορθόδοξη παράδοση. Έτσι σήμερα στην Εκκλησία της Ελλάδος, και αλλού, η λαθεμένη συνήθεια υπάρχει, η αντιγραφή υπάρχει, το «copy paste» είναι καθημερινή πραγματικότητα. Η «Εκκλησία του Κοπιμισμού» εδώ και καιρό ευρίσκεται και στην Ελλάδα.
Υπόθεση του μέλλοντος. Τι θα συμβεί εάν συνδυαστεί «η Εκκλησια του Κοπιμισμού» με την ενεργό κοινωνική παρουσία των ανθρωποειδών (ρομπότ);
Το παράδειγμα ίσως να θεωρηθεί υπερβολικό και φαντασιώδες. Αν λοιπόν σε λίγα χρόνια ένα ανθρωποειδές, ένας τεχνάθρωπος συμμετάσχει στην Θεία Ευχαριστία χωρίς ο ιερεύς να το αντιληφθεί και στην συνέχεια το φαινόμενο επαναλαμβάνεται σε πολλοὺς ναούς απο την στρατιά των ανθρωποειδών, τότε η «Εκκλησία της Αντιγραφής», της συνήθειας, του αλλοτριωτικού ήθους, τι θα πράξει;
Αυτές τις ελάχιστες σκέψεις τις πυροδότησε το άρθρο περί της «Εκκλησίας του Κοπιμισμού». Φαντασιώσεις, γραφικότητες και αφέλειες θα πουν κάποιοι. Είναι οι ίδιοι που κάποτε δεν πίστευαν ότι μπορεί να «ανάβουν» οι πιστοί ηλεκτρονικό κεράκι ή να υπάρχει διαδικτυακή εξομολόγηση ή να περιφέρονται ασκητές του Αγίου Όρους με ελικόπτερα και να διαβιούν σε πολυτελή ξενοδοχεία.
Κατακλείοντας τη σύντομη αυτή αναφορά στο άρθρο του κ. Ανδριόπουλου ελπίζουμε να δώσει ο Κύριος να μην γευτεί η Εκκλησία την αλλοτρίωση του «copy paste» και στην επερχόμενη εποχή της τεχνητής νοημοσύνης.
__________________
Ο Ιωάννης Π. Μπουγάς είναι Πτυχιούχος Θεολογικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάκτωρ του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στο γνωστικό αντικείμενο της Νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας. Διδάκτωρ του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο γνωστικό αντικείμενο της Φιλοσοφίας-Θρησκειολογίας. Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μεταδιδακτορικός Ερευνητής του τμήματος Θεολογίας του Πανεπιστήμιου Αθηνών στο γνωστικό αντικείμενο Εκκλησιαστική Ιστορία. Έχει συγγράψει βιβλία και άρθρα ιστορικού, εκκλησιαστικού και φιλοσοφικού περιεχομένου.