11.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Ο Ναυκράτιδος Παντελεήμων επί άρθρου στο “Φως Φαναρίου”

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΕΠΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΣ

Στην έγκριτη ιστοσελίδα εκκλησιαστικών ειδήσεων “Φως Φαναρίου” δημοσιεύθηκε το ακόλουθο άρθρο του ιδιοκτήτη και διαχειριστή της, θεολόγου κ.Παναγιώτη Ανδριόπουλου, υπό τον τίτλο «Η Εκκλησία της Αλβανίας αποδέχεται τις Αποφάσεις του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας;» (https://fosfanariou.gr/index.php/2023/03/08/ekklisia-alvanias-kai-apofaseis-patr-alexandreias)

Επιτρέψτε μου, ως εν ενεργεία Μέλος της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Πρεσβυγενούς Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και Αρχιγραμματεύς Αυτής, διατελέσας επί ενναετίαν και πρώτος Ποιμενάρχης της ιεραποστολικής Ιεράς Μητροπόλεως Μπραζαβίλ και Γκαμπόν στον Αφρικανικό ισημερινό, να καταθέσω ταπεινώς την προσωπική μου άποψη:

Αναμφίβολα, ο Μακ.Αρχιεπίσκοπος Τιράνων και πάσης Αλβανίας είναι μία εγνωσμένης αξίας εκκλησιαστική προσωπικότητα, διεθνούς εμβελείας ακαδημαϊκός-θεολόγος, ικανότατος πνευματικός ηγέτης και χαρισματικός Πρωθιεράρχης. Ο σεβασμός όλων προς το τίμιο πρόσωπό Του και την πολυσχιδέστατη διακονία Του είναι δεδομένος.

Ακριβώς, λοιπόν, τούτα τα χαρακτηριστικά του θα έδιναν μία άλλη δυναμική στην επί Ιεροκανονικής βάσεως ορθή και δίκαιη τεκμηρίωση της εκ μέρους του ευθείας υπερσπίσεως ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΟΣ, η οποία ξεκάθαρα δηλώνεται στην ομιλία του Μακ.Πατριάρχου Αλεξανδρείας την 5η Μαρτίου ε.ε.

“Ουδεμία Συνοδική Απόφαση Πρεσβυγενούς Εκκλησίας δίδει το δικαίωμα σε άλλη Εκκλησία -και δη νεώτερη χρονικώς- να καταπατεί τους αμετακινήτους Ιερούς Κανόνες και να διαπράττει εισπήδηση στην ενόριο δικαιοδοσία της πρώτης”.

Ας μη ξεχνούμε, ακόμη, την “Αρχιερατική Καθομολόγηση”, που καταθέτει ενώπιον της υπ’ουρανόν Εκκλησίας κάθε εψηφισμένος Ιεράρχης, προ της ενάρξεως της Θείας Λειτουργίας και της εντός αυτής επακολουθησομένης χειροτονίας του, κατά την οποία ομολογεί (ορκίζεται) επί του ιερού Ευαγγελίου

“…Προς δε τούτοις, αποδέχομαι τας Αγίας και Οικουμενικάς Επτά Συνόδους…καθομολογών τους υπ’Αυτών διορισμένους στέργειν και φυλάττειν Κανόνας και τας αγίας διατάξεις πάσας όσας τοις Ιεροίς ημών Πατράσι, κατά διαφόρους καιρούς διατυπωθείσας. Πάντα τε όσα αποδέχονται συναποδεχόμενος και όσα αποστρέφονται συναποστρεφόμενος. Έτι και την εκκλησιαστικήν ειρήνην ομολογώ και υπισχνούμαι διαφυλάττειν…” Το σύνολο των ως άνω Κανόνων και Διατάξεων των Οικουμενικών Συνόδων συνιστούν το Κανονικό Δίκαιο ή αλλιώς αποτελεί τους Ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας μας. Συνεπώς, ενώπιον αυτής της Αρχιερατικής Καθομολογήσεως κάθε αιτιολογία προς σιωπή καταλιμπάνεται, ταπεινώς φρονώ.

Αυτήν την κρίσιμη ώρα για την ενότητα της παγκόσμιας Ορθοδοξίας η ουδέτερη στάση ή σιωπή, ενθαρρύνη τον παραβάτη και αδικεί σίγουρα τον υφιστάμενο την αδικία.

Σημειωθήτω, ότι αποτελεί κατοχυρωμένο δικαίωμα κάθε Εκκλησίας να διακόπτει την κοινωνία με άλλη Εκκλησία, αν έτσι κρίνει, αλλά επ’ ουδενί ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΟ ΙΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ή έρεισμα, να εισβάλλει στα γεωγραφικά όρια της δεύτερης (εισπήδηση). Οι ενόριες δικαιοδοσίες των Εκκλησίων, ποιμαντικές, διοικητικές και πνευματικές, καθορίζονται από την απαρχή της ιστορικής παρουσίας της Εκκλησίας στον κόσμο με ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΟΡΙΑ και όχι κριτήρια εθνικότητος, γλώσσας κλπ. (Π.χ. Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής, Εκκλησία Τιράνων και πάσης Αλβανίας, Εκκλησία Κύπρου κλπ). Οι ίδιοι οι τίτλοι των Εκκλησιών καθορίζονται από τα γεωγραφικά όρια των περιοχών που διαποιμαίνουν.

Ενώπιον αυτής της επώδυνης σιωπής/ουδετερότητος πολλών Αυτοκεφάλων Εκκλησιών έναντι μίας σαφέστατης παραβιάσης των Ιερών Κανόνων, ο Μακ.Πάπας Αλεξανδρείας κ.κ.Θεόδωρος Β’ ΕΚΡΟΥΣΕ τον κώδωνα του κινδύνου ΞΕΚΑΘΑΡΑ την Κυριακή της Ορθοδοξίας, 5η Μαρτίου ε.ε. δηλώνοντας ευθαρσώς τα εξής…

“Επ’ αυτών των ευαισθήτων εκκλησιολογικώς ζητημάτων θέτουμε όλες τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες προ των ευθυνών τους, αναμένοντες την εκ μέρους τους άμεση καταδίκη προς αυτές τις αντικανονικές και όθνείες ενέργειες και τις ανήκουστες εκκλησιολογικοπολιτικές «θεωρίες» του Πατριαρχείου Μόσχας, οι οποίες την επαύριον πιθανότατα να κρούσουν και τις δικές τους θύρες με ευφάνταστες αιτιάσεις, αλλά δραματικές πανορθοδόξως συνέπειες”. (https://www.patriarchateofalexandria.com/i-varysimanti-omilia-tis-athm-kata-to-sylleitoyrgo-me-ton-mitropoliti-kievoy-kai-pasis-oykranias/)

+ ο Μητροπολίτης Ναυκράτιδος Παντελεήμων

Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ