28.3 C
Athens
Τετάρτη, 10 Σεπτεμβρίου, 2025

ΤΟ «ΚΑΛΑΜΙ» ΑΠΑΓΓΕΛΛΕΙ «ΕΞΑΨΑΛΜΟΝ»!

Του Αρχιμανδρίτου του Οικουμενικού Θρόνου Γεράσιμου Φραγκουλάκη

Αννόβερο Γερμανίας

Έχει εξαντλήσει ως φαίνεται το «ΚΑΛΑΜΙ» τα σαθρά επιχείρηματά του να τα βάζει κάθε φορά με τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο και γι’ αυτό βγήκε και εκτός συνόρων, για να ασχοληθεί με την ταπεινότητά μου, μη γνωρίζοντας προφανώς ότι το καλάμι δεν είναι μεταφορικό μέσον!

Γι’ αυτό και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο λειτούργημα που διακονούμε αλλά και στον δημόσιο διάλογο και ιδιαίτερα όταν αυτός επηρεάζει την εκκλησιαστική και κοινωνική μας πραγματικότητα, θεωρώ χρέος μου να απαντήσω στις προσβλητικές αναφορές και άστοχες αιτιάσεις που αφορούν στο πρόσωπό μου και δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα «ΚΑΛΑΜΙ». Ιδιαίτερα, ο χαρακτηρισμός «επίδοξος επίσκοπος» ο οποίος εκτοξεύθηκε πρόσφατα σε βάρος μου, αποτελεί αφορμή για βαθύτερο προβληματισμό πάνω στο ύφος και στην ουσία της δημόσιας αντιπαράθεσης. Την αρχή βεβαίως την έκανε η ιστοσελίδα «ΕΞΑΨΑΛΜΟΣ» και στην συνέχεια πήρε την σκυτάλη το «ΚΑΛΑΜΙ», γι’ αυτό και ειλικρινώς αναρωτιέμαι, το «ΚΑΛΑΜΙ» «ακούει» τον «ΕΞΑΨΑΛΜΟ» ή ο «ΕΞΑΨΑΛΜΟΣ» απογειώθηκε επιβαίνων επί καλάμου ή κατά το κοινώς λεγόμενο «καβάλησε το καλάμι»! Και στους δύο πάντως απευθύνω τον λόγο του Μεγάλου Βασιλείου: «Εἰ δύνασαι, ἔλεγχε μετὰ πραότητος, εἰ δὲ μὴ δύνασαι, μὴ κατακρίνῃς.»

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια επικίνδυνη διολίσθηση του δημόσιου λόγου από τον χώρο των επιχειρημάτων στη σφαίρα των υποθέσεων και των προσωπικών επιθέσεων, σε σημείο μάλιστα λασπολογίας. Η δημόσια κριτική, αντί να βασίζεται στη διαλεκτική και στην τεκμηρίωση, συχνά εκτρέπεται σε αφορισμούς και ανυπόστατες κατηγορίες έως και συκοφαντίες, υπονομεύοντας την ίδια τη δημοκρατική διαδικασία του διαλόγου.

Η χρήση του χαρακτηρισμού «επίδοξος επίσκοπος» δεν μπορεί παρά να εκληφθεί ως συκοφαντική αιχμή. Υπονοεί ιδιοτελή κίνητρα, προσωπικά σχέδια ανέλιξης και απώτερες επιδιώξεις, χωρίς ουδεμία τεκμηρίωση, ένδειξη ή απόδειξη. Η φράση αυτή αποτελεί κακόβουλο προϊόν φαντασίας και ανόητης ειρωνείας και δεν στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα ή σε συγκεκριμένες πράξεις μου.

Η απόδοση τέτοιων χαρακτηρισμών όχι μόνο παραγνωρίζει το δικαίωμα κάθε προσώπου να εκφράζεται και να τοποθετείται δημόσια, αλλά στην ουσία δηλητηριάζει το κλίμα της συζήτησης καλλιεργώντας φαινόμενα φανατισμού και καχυποψίας, που όπως φαίνεται αυτό είναι τελικά και το ζητούμενο για τους κατ’ εξακολούθηση συκοφάντες.

Ο σεβασμός στην αντικειμενικότητα και στην ευπρέπεια της αντιπαράθεσης αποτελεί διαχρονική αξία στη δημόσια σφαίρα. Οι προσωπικοί χαρακτηρισμοί που δεν στηρίζονται σε στοιχεία, δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως κριτική που στηρίζεται σε αποδείξεις, ούτε καν συμβάλουν στην πρόοδο της συζήτησης.

Η κριτική που μου αποδίδεται ως τάχα «συνήγορος» ή «προπαγανδιστής» του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου, παραβλέπει συστηματικά το αυτονόητο δικαίωμα κάθε ανθρώπου να υπερασπίζεται με επιχειρήματα και τεκμηρίωση τις απόψεις του, χωρίς να χρειάζεται να αποδεικνύει την ανιδιοτέλειά του. Αισθάνομαι υποχρεωμένος να υπερασπίζομαι τους αγώνες και να συμμερίζομαι τις αγωνίες του πνευματικού μας Πατέρα του Οικουμενικού Πατριάρχου και να υποστηρίζω τις θέσεις της Μητέρας Εκκλησίας. Θα το επαναλάβω για άλλη μια φορά γράφοντας το με κεφαλαία γράμματα: ΕΙΝΑΙ ΚΑΚΟ ΝΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΙ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ, ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΟΥ, ΤΗΝ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ, ενώ εσείς διεκδικείτε το δικαίωμα να λοιδορείτε, να πολεμείτε και να μειώνετε τον αγώνα της; Δικαίωμα μου λοιπόν να αναρωτηθώ κι εγώ, ποιους και ποιων σκοπούς εξυπηρετείτε; ΝΤΡΟΠΗ ΣΑΣ! Καταλαβαίνω πως για σας ισχύει το «Βαρθολομαίου ονόματι μάστιζε πολεμίους». Όμως τι να κάνουμε, αυτός είναι ο μέγιστος Πατριάρχης Βαρθολομαίος!

Αποτελεί μέγα λάθος να μεταβαίνουμε από την ανάλυση των επιχειρημάτων στη συκοφαντία, χρησιμοποιώντας ταπεινωτικούς χαρακτηρισμούς ως μέρος της δημόσιας συζήτησης.

Καλώ, λοιπόν, κάθε συνομιλητή να υπηρετεί την ουσία του διαλόγου, να αποφεύγει τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς και να τεκμηριώνει τις θέσεις του με στοιχεία και λογικά επιχειρήματα. Μόνο τότε ο δημόσιος λόγος θα μπορέσει να ωφελήσει.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, πρώτη φορά βλέπω καλάμι να έχει καβαλήσει το καλάμι!

Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ