25.1 C
Athens
Σάββατο, 12 Ιουλίου, 2025

ΑΟΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΡΑΤΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ

Μητροπολίτου πρ. Χαλκηδόνος Ἀθανασίου

Ὡς γνωστόν, ὑπάρχουν καλλιτέχναι οἱ ὁποῖοι εἰς ἔργα των παρουσιάζουν μίαν σημαντικήν καί πολύμορφον εἰκονογραφίαν.

Εἷς, λοιπόν, αὐτῶν, τυγχάνει καί ὁ Michael Triegel.

Ἐγεννήθη τό 1968 εἰς τό Erfurt τῆς Γερμανίας. Εἶναι δέ ζωγράφος, σχεδιαστής κάι γραφίστας. Ἐσπούδασεν ζωγραφικήν παρά τῷ Fink. Τά ταξίδια του εἰς τήν Μ. Βρεττανίαν, Γαλλίαν, Ἰταλίαν καί Ἑλβετίαν τόν ἐβοήθησαν εἰς τήν τοπιογραφίαν του. Καἴτοι ὁ ἴδιος ἀβάπτιστος, ἐξετέλεσεν πολυάριθμα θρησκευτικά ἔργα, πορτραῖτα, νεκρᾶς φύσεις, τοπιογραφίας καί συνθέσεις.

Μεταξύ αὐτῶν εὑρίσκεται τό πορτραῖτον τοῦ Πάπα Βενεδίκτου ΙΣΤ΄ καί τμῆμα τοῦ Ἀλταρίου τοῦ L. Cranach εἰς τόν ναόν τοῦ Naumburg.

Ὁ Triegel συνέδεσε τήν παραδοσιακήν ἀκρίβειαν μέ τήν προκλητικήν νεοερμηνείαν τῶν θρησκευτικῶν μοτίβων. Ἀφήνει τά ὅρια μεταξύ παραδόσεως καί παρόντος, ὁρατῶν καί ἀοράτων, νά ἐξαφανίζονται. Ζωγραφίζει τάς ἀμφιβολίας καί τούς πόθους του.

Τά ἔργα του συνδέουν παραδοσιακάς τεχνικάς ζωγραφικῆς, μέ μίαν ἀντιδιαστολήν διά ἐντυπωσιακάς ἀντιθέσεις τῆς ἱστορίας τῆς τέχνης. Προσανατολίζεται πρός τήν ἰταλικήν Ἀναγέννησιν, τόν μοντερνισμόν καί τό ἱσπανικόν μπαρόκ. Χρησιμοποιεῖ μοτίβα ἐκ τῆς ἀρχαίας μυθολογίας καί βιβλικῆς σωτηριολογίας.

Ἡ τεχνική τῆς ζωγραφικῆς του συνδέει τήν κλασσικήν τοιαύτην μετά τῆς μοντέρνας καί ἀποτελεῖται ἀπό λάδια, ἀκουαρέλλας καί σχέδια.

Ἔργα του εὑρίσκονται εἰς ναούς καί μουσεῖα τῆς Γερμανίας καί Ἰταλίας.

Τό κατωτέρω ἀναφερόμενον ἔργον του εἰκονίζει τόν κλασσικόν Εὐαγγελισμόν ἀντιστρόφως.

Εἶναι ἄκρως ρεαλιστικόν. Παριστᾷ τήν Θεοτόκον μετά τοῦ Ἀγγέλου καί ἑνός ἄλλου προσώπου ἐκ μαρμάρου, τό ὁποῖον εὑρίσκεται εἰς τμῆμα τοῦ δεξιοῦ κλίτους τοῦ ναοῦ του Naumburg.

Τό «ἀρνίον» παριστάνεται ἐδῶ ὡς ἕν πτῶμα ζώου, τό ὁποῖον προκαλεῖ τρόμον ἀλλά προσφέρει χῶρον διά ὀρθάς διενέξεις μέ τόν θάνατον καί σωτηρίαν.

Ἐπί τοῦ κρατοῦντος τόν Ἄγγελον ἀγάλματος καί εἰς τήν ράχην αὐτοῦ ὑπάρχει ὀρθογωνία ἐσοχή μέ τήν Θεοτόκον καί τόν Ἰησοῦν εἰς τάς ἀγκάλας της. Ἡ χρωματολογία τῆς συνθέσεως εἶναι γλυκεῖα καί ἀσκητική.

Τό ἄγαλμα φέρει φωτοστέφανον ἀνοικτόν καφέ μετά τριγώνων. Ὁ Ἄγγελος φορεῖ ἐρυθρόν ἱμάτιον μετά πεποικιλμένης ταινίας εἰς τάς παρυφάς, εὐλογῶν διά τῆς δεξιᾶς ἐνῷ τήν ἀριστεράν ἔχει πρό τοῦ στήθους.

Ἡ κόμη του εἶναι καστανή, ἀτενίζει δέ τήν κοιλίαν τοῦ ἀγάλματος. Ἡ σύνθεσις εὑρίσκεται εἰς τόν χῶρον τοῦ δεξιοῦ κλίτους τοῦ ναοῦ τοῦ Naumburg.

Τό 2014 ὁ Triegel ἐβαπτίσθη ἀλλά διετήρει τάς ἐρωτήσεις καί τάς ἀμφιβολίας του[1].

Κεντρικόν σημεῖον εἰς τά ἔργα του εἶναι τό «πέραν τοῦ ὁρατοῦ», ἕν σημεῖον τοῦ μυστηρίου, τό ὁποῖον διαμφισβητεῖ τήν μυστικότητα, ἡ ὁποία ἐμπνέει πρός τοῦτο.


  1. –  A. Strotmann, Jenseits des Sichtbaren, Publik Forum, ἀρ. 5 (2025), 54.

Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ