Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 20 Ιουνίου 2024 η τελευταία εκδήλωση του φετεινού κύκλου διαδικτυακών διαλέξεων «Καιρός του ποιήσαι» της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, με ομιλητή τον Γεώργιο Βλαντή, MTh, Διευθυντή του Συμβουλίου των Χριστιανικών Εκκλησιών της Βαυαρίας, επιστημονικού συνεργάτη της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου και Άρχοντα Ιερομνήμονα του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Το θέμα της διάλεξης ήταν «Η ενότητα της ανθρωπότητας και η ενότητα των χριστιανών». Ο συντονισμός της συζήτησης έγινε από τον πρωτοπρεσβύτερο π. Σέργιο Σολογκούμπ, υπεύθυνο κατήχησης ενηλίκων της Μητρόπολης Γαλλίας. Η διάλεξη ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του πρόσφατα εκλιπόντος (2.6.2024) π. Γεωργίου Τσέτση, Μεγάλου Πρωτοπρεσβυτέρου του Οικουμενικού Πατριαρχείου και αποτέλεσε επίσης την τελευταία διάλεξη του φετεινού κύκλου «Η λειτουργία μετά τη λειτουργία» που διοργανώθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Γαλλίας και το Βικαριάτο των γαλλόφωνων ενοριών (Vicariat Sainte Marie de Paris et Saint Alexis d’Ugine, Οικουμενικό Πατριαρχείο) σε συνεργασία με την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου.
Ο ομιλητής εξέτασε τις έννοιες της ενότητας της ανθρωπότητας και εκείνης των χριστιανών, όπως και την αλληλεπίδρασή τους. Ξεκίνησε υπογραμμίζοντας ότι η ενότητα της ανθρωπότητας ως ενότητα φύσης αποτελεί οντολογικό δεδομένο, το οποίο θεμελιώνεται στο κατ’ εικόνα. Θεία δωρεά είναι η κοινή φύση, αλλά και η προσωπική ετερότητα. «Όπου δεν βιώνονται γόνιμα οι διαφορές, δεν υφίσταται γνήσια ενότητα. Όπου ισοπεδώνονται οι ετερότητες, φυτρώνει ο σπόρος του ολοκληρωτισμού στις ποικίλες εκδοχές του.» Η ενότητα όμως δεν είναι μόνο δεδομένο, αλλά και ζητούμενο, όπως δείχνουν οι συγκρούσεις που ταλανίζουν την ανθρωπότητα. Πρέπει κανείς να την προσεγγίζει όχι τόσο ως κατάσταση, αλλά ως διαδικασία, ως δυναμική πραγματικότητα με θετικό περιεχόμενο, για τη διακονία της οποίας είναι αναγκαίοι ορισμένοι θεσμοί. Η ενότητα των χριστιανών βρίσκει την κορύφωσή της στην Ευχαριστία. Στην ορθόδοξη εκκλησιολογία προβλέπεται η διακονία της ενότητας από συγκεκριμένα λειτουργήματα και θεσμούς, όμως η Ορθοδοξία σήμερα φαίνεται να σπαράσσεται από εθνικισμούς και αδυναμία συνεννόησης, ενώ σοβαρές εκκρεμότητες έχουν να κάνουν με την ανεξέλεγκτη δράση φονταμενταλιστικών κύκλων, οι οποίοι πολεμούν την ορθόδοξη συμμετοχή στον διάλογο με τους ετεροδόξους. Κατά τον ομιλητή, η οικουμενική κίνηση συνιστά μια συνεπή και συστηματική προσπάθεια υπακοής στην Κυριακή εντολή της ενότητας. Καταλήγοντας, ο Γεώργιος Βλαντής υπενθύμισε ότι η ενότητα λειτουργεί ως τεκμήριο της αξιοπιστίας του Ευαγγελίου. Η πίστη στην εσχατολογική πληρότητα της ενότητας στη Βασιλεία του Θεού δεν πρέπει να αποτελεί άλλοθι απραξίας, αλλά κίνητρο για έναν ολοένα και πιο συνειδητό αγώνα για την υπέρβαση των πολυποίκιλων διασπάσεων.
Georgios Vlantis
THE UNITY OF HUMANITY AND THE UNITY OF CHRISTIANS
The fourth series of Volos Academy for Theological Studies online series “Time for action” concluded on Thursday, June 20th, 2024. This final lecture had the title “The Unity of Humanity and the Unity of Christians”, and it was delivered by Georgios Vlantis, MTh, Director of the Ecumenical Council of Churches in Bavaria, Germany, Research Associate at Volos Academy and “Archon Hieromnimon” of the Ecumenical Patriarchate. This lecture was also a part of the series “Liturgy after the Liturgy”, co-sponsored by Volos Academy, the Holy Metropolis of France and the Vicariate of French-Speaking Parishes (Vicariat Sainte Marie de Paris et Saint Alexis d’Ugine, Ecumenical Patriarchate). The lecture was moderated by Protopresbyter Rev. Serge Sollogoub, head of adult catechism for the Vicariat, and it was dedicated to the memory of the recently deceased (Jun. 2, 2024) Rev. George Tsetsis, Great Protopresbyter of the Ecumenical Patriarchate.
The speaker examined the concepts of the unity of humanity and that of Christians, as well as their interaction. He began by emphasizing that the unity of humanity as a unity of nature is an ontological premise, which is based on fact that man was created as an image of God. Both common nature and personal otherness are divine gifts. “Where differences are not fruitfully experienced, there is no genuine unity. Where otherness is eliminated, there grows the seed of totalitarianism in its various guises.” But unity is not only a premise, it is also something to be achieved, as it becomes clear by the conflicts that plague humanity. One must approach it not so much as a state, but as a process, as a dynamic reality with a positive content, for the ministry of which certain institutions are necessary. The unity of Christians finds its culmination in the Eucharist. In Orthodox ecclesiology, the ministry of unity is foreseen through specific functions and institutions, but Orthodoxy today seems to be torn apart by nationalisms and a lack of consensus, while serious unresolved issues are related to the rampant activity of fundamentalist circles, which fight Orthodox participation in the dialogue with the heterodox. According to the speaker, the Ecumenical movement constitutes a consistent and systematic effort to fulfill the God given commandment of unity. Concluding, Georgios Vlantis reminded that unity constitutes a proof of the credibility of the Gospel; belief in the eschatological fullness of unity in the Kingdom of God should not be an alibi for inaction, but a motivation for an ever more conscious struggle to overcome the various divisions.