Άρθρο του Θεοφ. Επισκόπου Κωνσταντιανής κ. Κοσμά,
Πατριαρχικού Επιτρόπου Ιεράς Μητροπόλεως Μπραζαβίλ και Γκαμπόν
Πέρασε ένας χρόνος από την Ρωσσική εισπήδηση (εισβολή) στο Δευτερόθρονο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής. Ένας χρόνος, ο οποίος ανέδειξε το αληθινό πρόσωπο του Πατριαρχείου της Μόσχας και ιδιαιτέρως του Πατριάρχου Κυρίλλου, ο οποίος είναι ο ιθύνων νους -μετά των συνεργατών του- του εγχειρήματος αρπαγής εδαφών έξω από την Εκκλησιαστική δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Μόσχας. Το εγχείρημα αυτό συνεχίζεται και σήμερα, αφού απροκάλυπτα και με φασιστικό τρόπο κατεπάτησαν τους Ιερούς Κανόνες και τις Οικουμενικές Συνόδους και πλέον προχωρούν σε αξιώσεις αρπαγής εδαφών και περιουσιακών στοιχείων του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας.
Μέσα στο χρόνο που πέρασε, από την ημέρα που δημιουργήθηκε, η λεγομένη «Εξαρχία της Αφρικής», παρακολουθώντας τον τρόπο με τον οποίο κινείται επί Αφρικανικού εδάφους, κατανοούμε τις προσδοκίες αυτού του εγχειρήματος και τη βάση πάνω στην οποία στηρίζεται αυτό το εγχείρημα.
Παραδείγματος χάριν:
1ον Συμφωνητικό εργασίας κληρικών άνευ παρουσίας Επισκόπου.
2ον Ένταξη καθηρημένων κληρικών του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στην Εξαρχία.
3ον Ένταξη ομάδων που αυτονομάζονται Ορθόδοξες.
4ον Προσφορά αφθόνου χρήματος και υποσχέσεων οικονομικών ενισχύσεων.
5ον 200 υπογεγραμμένα αντιμήνσια του Καθηρημένου πρώην Μητροπολίτου Κλιν, νυν μοναχού Λεωνίδα Γκορμπατσόφ.
6ον Ενοικιαζόμενες αίθουσες για την τέλεση της Θείας Λειτουργίας.
7ον Υποτροφίες για σπουδές νέων στη Θεολογική Σχολή της Μόσχας.
8ον Στρατολόγηση όσων υποψηφίων κληρικών έχουν αποκλείσει οι τοπικές Εκκλησίες του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας για ευνοήτους λόγους.
9ον Οικονομική υποστήριξη του όλου εγχειρήματος της «Εξαρχίας» από την δράση ιδιωτικής εταιρείας μισθοφόρων που δραστηριοποιείται σε Αφρικανικό έδαφος. Αυτό σημαίνει ότι τα χρήματα, τα προσφερόμενα σε όσους προσχωρούν στην «Εξαρχία», προέρχονται από εκ – ροές Αφρικανικού αίματος.
Από όλα αυτά καταλαβαίνουμε ότι όλα ήταν προμελετημένα και προσχεδιασμένα. Απλά, περίμεναν να δοθεί η αφορμή, για να ενεργοποιήσουν το σχέδιό τους, δηλαδή τον απόλυτο Ρωσικό επεκτατισμό ξεκινώντας από τον Εκκλησιαστικό χώρο. Και η αφορμή δόθηκε το 2019 με την αναγνώριση της Ουκρανικής Εκκλησίας ως Αυτοκέφαλης από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Με αυτή την απόφαση συνετάχθη και το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, καθώς και η Εκκλησία της Ελλάδος, όπως επίσης και η Εκκλησία της Κύπρου.
Οι ενέργειες αυτές καθώς και ο τρόπος λειτουργίας της Ρωσσικής Εκκλησίας δείχνουν ξεκάθαρα ένα εκδικητικό σκοπό απέναντι στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας. Εξάλλου, αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από το ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου της Μόσχας στην από 28ης Ιανουαρίου 2022 δήλωσή της, όπου επεσήμανε ότι η απόφαση περί συγκροτήσεως της «Εξαρχίας», η οποία ελήφθη, «δεν αποτελεί ουδόλως εκδήλωση διεκδικήσεως επί του κανονικού εδάφους της παλαιφάτου Εκκλησίας της Αλεξανδρείας, αλλά επιδιώκει έναν και μοναδικό σκοπό: να διασφαλίσει την κανονική προστασία σε όσους ορθοδόξους κληρικούς της Αφρικής δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στην παράνομη νομιμοποίηση του σχίσματος στην Ουκρανία».
Όμως, η απόφαση της Ιεράς Συνόδου έρχεται σε αντίθεση με την δήλωση που έκανε ο καθηρημένος πρώην Μητροπολίτης Κλιν, νυν μοναχός Λεωνίδας Γκορμπατσόφ, επικεφαλής του μορφώματος της λεγομένης «Ρωσσικής Εξαρχίας», σε συνέντευξή του λίγους μήνες αργότερα, την 27η Δεκεμβρίου 2022, ο οποίος δήλωνε: «θα βοηθήσει στην υπεράσπιση στο δικαστήριο των δικαιωμάτων των ναών, οι οποίοι χτίστηκαν με χρήματα από τις τοπικές κοινότητες στην Αφρική, ναούς που διεκδικεί η Εκκλησία της Αλεξάνδρειας… Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ναούς που είναι επί του παρόντος επίδικοι. Υπάρχουν κάποιοι, γιατί η Ελληνική Εκκλησία προσπαθεί να αφαιρέσει από Αφρικανούς ακόμη και αυτούς τους ναούς που έχτισαν με δικά τους χρήματα και προσωπικές οικονομίες. Δεν θα αφήσουμε τα πράγματα έτσι απλά, θα βοηθήσουμε νομικά, διαδικαστικά».
Πρόσθεσε, ακόμη, ότι η αντικανονική «Ρωσσική Εξαρχία στην Αφρική» θα χτίσει ναούς σε εκείνες τις χώρες της ηπείρου, όπου οι κοινότητες δεν έχουν κτίρια. Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, η Ρωσσική Εκκλησία συζητά με τις Ρωσσικές αρχές την δυνατότητα χρήσεως κτηρίων πρώην εμπορικών αποστολών στην Αφρική, για να μετατραπούν σε ναούς του μορφώματος της «Ρωσσικής Εξαρχίας στην Αφρική».
Από την απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου της Μόσχας και από την δήλωση του Καθηρημένου πρώην Μητροπολίτου Κλιν, νυν μοναχού Λεωνίδα Γκορμπατσόφ, διαπιστώνουμε την διάθεση για κυριαρχία και επεκτατισμό που θέλουν να επιβάλουν στα εδάφη της πνευματικής δικαιοδοσίας του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, τα οποία κατοχυρώνονται από τις Οικουμενικές Συνόδους. Αλλά διαπιστώνουμε και την διάθεση για κυριαρχία σε μία ήπειρο η οποία κατέχει τεράστιο ορυκτό πλούτο.
Σε αυτό το σημείο, έχει πολύ ενδιαφέρον να αναφέρουμε ένα απόσπασμα από την επιστολή του Μητροπολίτου Καμερούν, κ. Γρηγορίου, προς τον Καθηρημένο πρώην Μητροπολίτη Κλιν, νυν μοναχό Λεωνίδα Γκορμπατσόφ: “Ήλθατε ξαφνικά – περί το 2019 – να σώσετε τις ψυχές των «καημένων» Αφρικανών ιερέων οι οποίοι υποφέρουν από τούς «κακούς Έλληνες Επισκόπους» και από τον «κακό Έλληνα Πατριάρχη», που κάποτε ήταν καλός και, μόλις αναγνώρισε την Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας, έγινε κακός, σχισματικός, αιρετικός κ. λ. π. και, κατά συνέπεια, έγινε η αιτία να χάσουν οι Αφρικανοί κληρικοί την ψυχή τους. Αυτή είναι η «προθεωρία» της δικαιολογίας την οποία προβάλλει κατά κόρον από τις προσωπικές του σελίδες ο (πρώην) Αιδεσιμολογ. Πρωτοπρ., Γεώργιος Μαξίμοβ.
Εσείς, (πρώην) Σεβασμιώτατε Κλιν, είστε γνωστός μας και διότι σπουδάσατε στην Ελλάδα και διότι ήσασταν ο «ξεχασμένος» και «παραπεταμένος» κι «αχρείαστος» της Εκκλησίας της Ρωσσίας στο Κάϊρο μετά του π. Βίκτωρος, για πολλά χρόνια. Τώρα που σάς ανέθεσαν τα νέα σας «Αφρικανικά καθήκοντα», αρχίσατε και εσείς να αναμασάτε εκ του προχείρου την ίδια προθεωρία του (πρώην) π. Γεωργίου Μαξίμοβ…”
Σε άλλο σημείο της επιστολής του προς τον (πρώην) κ. Κλιν, ο Σεβασμιώτατος, κ. Γρηγόριος, γράφει: “Τώρα, εσείς, (πρώην) Σεβασμιώτατε, μιλάτε για Επισκόπους και Λαϊκούς Δωρητές, οι οποίοι είναι πρόθυμοι να συνδράμουν στην Επιχείρηση της «Ρωσσικής Εξαρχίας» στην Αφρική βλέποντας το μεγάλο «θεάρεστο έργο» το οποίο έχει να επιτελέσει. Μιλάτε, δηλαδή, για μια συνεχή εισροή χρημάτων εκ Ρωσσίας στην Αφρική, για να αλλάξετε το βιοτικό επίπεδο της Αφρικής. Σε εμένα, που ζω στην Αφρική τα τελευταία 18 χρόνια, ακούγονται όλα αυτά σαν «τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα». Καλό θα ήταν να ρωτήσετε τους Ιερείς που προσχώρησαν υπό το ωμοφόριό σας: ποιες αλλαγές επέφερε η συστηματική δράση δεκάδων Διεθνών Οργανισμών και σε πόσα χρόνια επετεύχθη (αν επετεύχθη βέβαια) αυτή η αλλαγή στο βιοτικό επίπεδο των Αφρικανικών Κρατών;”
Μέσα από τις καινοφανείς και εκκλησιολογικές «θεωρίες» περί διαποιμάνσεως του Ρωσσικού κόσμου ανά την υφήλιο επί τη βάσει της εθνικότητας, παρατηρούμε ότι ο Ρωσσικός επεκτατισμός, που σιγά σιγά επιχειρείται να επικρατήσει στην Αφρική, είναι μια μορφή νέου ναζισμού. Γι’ αυτό και οι δηλώσεις του Πατριάρχου Κυρίλλου, σε συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, στις 26 Μαρτίου 2021, δεν ήταν καθόλου τυχαίες. Μας προετοιμάζουν για τη νέα φασιστική πραγματικότητα, η οποία θα φέρει παγκόσμιες αλλαγές σε πολλά επίπεδα.
Συγκεκριμένα, ο Πατριάρχης Κύριλλος δήλωσε: “Είναι απαραίτητο να παρακολουθούμε συνεχώς όλα όσα συμβαίνουν στον τομέα των εκκλησιαστικών σχέσεων με το Ισλάμ και τις διορθώσεις που αυτό συνεισφέρει σε αυτή την τροχιά, τροφοδοτώντας, αν χρειαστεί, τις σχέσεις μας με νέο περιεχόμενο. Ενόψει των αυξανόμενων προκλήσεων από τον εκκοσμικευμένο δυτικό κόσμο, είναι σημαντικό να ενισχύσουμε τον δικό μας με αλληλεγγύη … Έχουμε πολλά θέματα για κοινή δουλειά και πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τα κοινά συμφέροντα που προκύπτουν από το κοινωνικό, πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο στο οποίο ζούμε όλοι σήμερα. Ως εκ τούτου, φαίνεται απαραίτητο να αναπτυχθεί η αλληλεπίδραση με το Ισλάμ, όχι μόνον στις χώρες υπό την κανονική ευθύνη της Ρωσσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς και σε ολόκληρο τον κόσμο.” (βλ. http://www.patriarchia.ru/db/text/5791727.html).
Οι δηλώσεις αυτές θα πρέπει να μας προβληματίσουν όλους και ιδιαιτέρως τον Εκκλησιαστικό χώρο, ο οποίος διέρχεται μία μεγάλη κρίση. Γράφει ο Πατρινός θεολόγος, κ. Παναγιώτης Ανδριόπουλος, στην ιστοσελίδα «Φως Φαναρίου», την 28η Δεκεμβρίου 2022: “Μπροστά σε αυτή την πρωτοφανή κατάσταση, με τη Ρωσσία να προελαύνει ακάθεκτη χωρίς ουσιαστική αντίδραση, η Ορθοδοξία φαίνεται πως έχει μπει σε μια ιδιότυπη κατάσταση ομηρείας. Η κάθε Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία, για τους δικούς της λόγους, αρνείται να εκφραστεί για την απαράδεκτη ρωσσική εισβολή σε όλα τα επίπεδα… Το κυριώτερο όλων, όμως, είναι ότι έχουμε περάσει σε μια εποχή «απαθείας» σε σχέση με τον επιθετικό πόλεμο, όπου η θεολογία είτε τον δικαιολογεί – όπως κάνουν οι Ρώσσοι – είτε τον ανέχεται με διάφορες προφάσεις και κυρίως στο όνομα μιας αντιδυτικής υστερίας…”
Και καταλήγει ο κ. Ανδριόπουλος: “Ο Ρωσσικός ιμπεριαλισμός φαίνεται πως δεν ενοχλεί τις Ορθόδοξες Εκκλησίες, που δεν συγκινούνται από το δόγμα του «Ρωσσικού κόσμου», και τον εθνοφυλετισμό της «Αγίας Ρωσσίας», με σκοπό την κατακυρίευση του εκκλησιαστικού κόσμου.”
Οι καιροί είναι πονηροί και οι εξελίξεις θα είναι ραγδαίες στον Εκκλησιαστικό και στον Πολιτικό χώρο. Ας ακούσουμε τη φωνή του Ευαγγελίου: “Και αποκριθείς ο Ιησούς είπεν αυτοίς. Βλέπετε μη τις υμάς πλανήση. Πολλοί γαρ ελεύσονται επί τω ονόματί μου λέγοντες, εγώ ειμί ο Χριστός, και πολλούς πλανήσουσι” (Ματθ. κδ’ 3-5).
Μήπως ζούμε κάτι από αυτά στις ημέρες μας;