αρχιμ. Μιχαήλ Χαρ. Σταθάκη
Στο δεύτερο κατά σειρά αφιέρωμα θα γίνει προσπάθεια ψηλάφησης του προσώπου και της προσωπικότητας του ανδρός εκείνου, τον οποίο ο αττικός λαός τίμησε ευθύς αμέσως μετά την κοίμησή του ως άγιο. Θα χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα κειμένων επιστημόνων-μελετητών που ασχολήθηκαν με το έργο του ιεράρχου. Ο αείμνηστος καθηγητής αρχαιολογίας Αναστάσιος Ορλάνδος στο άρθρο του «Η προσωπογραφία Μιχαήλ Χωνιάτου» που δημοσιεύθηκε στο ΕΕΒΣ ΚΑ΄ 1951, σελ. 210-214 σχολιάζει τις δύο σωζόμενες βυζαντινές τοιχογραφίες του αγίου.
Για την πρώτη στον ναό του Αγ. Πέτρου Καλυβίων-Κουβαρά σημειώνει:
«…Ἡ τοιχογραφία αὐτὴ εὑρίσκεται ἐπὶ τῆς ἀνατολικῆς πλευρᾶς τοῦ τοίχου, τοῦ χωρίζοντος τὸ κυρίως ἱερὸν ἀπὸ τοῦ διακονικοῦ… Ὁ ἱεράρχης περιβαλλόμενος ἀπὸ ἀέρα βαθυγάλανον εἶναι ἐνδεδυμένος φελόνιον λευκόν, κοσμούμενον διὰ μεγάλων, μελανῶν σταυρῶν περικλειομένων ἐντὸς γαμαδίων καὶ ἐπ’ αὐτοῦ ὠμοφόριον κοσμούμενον ὡσαύτως διὰ μεγάλων σταυρῶν… Ἡ ἐπιμήκης κεφαλὴ τοῦ ἱεράρχου, κλίνουσα πρὸς τὰ ἐμπρός, περιβάλλεται ὑπὸ φωτοστεφάνου. Τὸ καστανόν του πρόσωπον παρουσιάζει πλατὺ μέτωπον, ὄπισθεν τοῦ ὁποίου καταπίπτει ἡ λευκὴ κόμη φθάνουσα μέχρι τοῦ αὐχένος. Ὀφθαλμοί, γαλανοὶ καὶ ἤρεμοι, προβάλλουν κάτω ἀπὸ πυκνὰς ὀφρῦς· ἡ ῥὶς εἶναι ἐπιμήκης καὶ τὰ λευκὰ γένεια, στρογγυλὰ καὶ περιποιημένα, δίδουν εἰς τὴν ὅλην κεφαλὴν σχῆμα ἀκόμη περισσότερον ἐπίμηκες…».
Ολόκληρο το κείμενο στη συνέχεια.