Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Σύμφωνα με ρωσικό πρακτορείο εκκλησιαστικών ειδήσεων ο «Πατριαρχικός Έξαρχος Αφρικής», μητροπολίτης Κλιν Λεωνίδας, υπέγραψε τα πρώτα 115 αντιμήνσια για τις ενορίες της Εξαρχίας της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αφρική, ανακοίνωσε στο Telegram-κανάλι του.
«Υπέγραψα τα πρώτα 115 αντιμήνσια για την Αφρική. Είναι ιστορία!» – έγραψε ο επίσκοπος.
Στην φωτογραφία που προτάσσεται της ανάρτησης μας, ο Μητροπολίτης Λεωνίδας υπογράφει τα αντιμήνσια καθήμενος στο γραφείο του.
Μάλλον αυτή η πράξη αποτελεί την πρώτη επίσημη – και δη λειτουργικής φύσεως – ρωσική εισπήδηση στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, μετά την ανακοίνωση του Πατριαρχείου Μόσχας για την ίδρυση Εξαρχίας του στην Αφρική.
Όμως, γεννάται το ερώτημα. Η υπογραφή των αντιμηνσίων από τον επίσκοπο είναι μία γραφειοκρατική υπόθεση;
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ο καθαγιασμός των αντιμηνσίων τελείται κατά τα εγκαίνια ιερού ναού από τον επίσκοπο, με προοπτική να επέχουν θέση τελείας Αγίας Τράπεζας. Η ακριβής θέση των αντιμηνσίων στην ακολουθία των εγκαινίων είναι η απορρόφηση του ύδατος, του μύρου και των λοιπών αρμόδιων ειδών από την Αγία Τράπεζα, αφού ολοκληρωθεί ο καθαγιασμός της και πριν από την ένδυσή της με τα άμφια, δηλαδή λειτουργούν ως μάκτρα – υφάσματα. Ακολούθως χρίονται σταυροειδώς με άγιο μύρο και λειτουργούνται στο νέο θυσιαστήριο τουλάχιστον για επτά ημέρες.
Η υπογραφή του επισκόπου στα αντιμήνσια μπαίνει κατά την ακολουθία των Εγκαινίων.
Τα αντιμήνσια μπορούν να καθιερωθούν και σε ιδιαίτερη ακολουθία, αποσυνδεδεμένη από τα εγκαίνια ναού, η οποία φέρει στα ευχολόγια τον τίτλο «Τάξις γινομένη ἐπὶ καθιερώσει αντιμηνσίων», πάντα όμως στα πλαίσια της Θείας Ευχαριστίας. Η πρώτη από τις δύο μεθόδους εγκαινιασμού των φορητών αγίων τραπεζών – αντιμηνσίων είναι σαφώς αρχαιότερη.
Επομένως, ο μητροπολίτης Κλιν Λεωνίδας υπέγραψε αντιμήνσια από την Μόσχα για ναούς της Αφρικής! Θα μπορούσε (;) να το κάνει και …διαδικτυακά!
Η παραπάνω αυθαιρεσία δηλώνει, για άλλη μια φορά, ότι η Μόσχα όλως υποκριτικώς κόπτεται για την τήρηση των ιερών κανόνων στο ζήτημα της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας και όχι μόνο.
Μόνο της μέλημα η επεκτατικότητα με κάθε τρόπο και με κάθε κόστος.
Και όσοι υποστηρίζουν την «κανονικότητα» στο Ουκρανικό, μήπως θα πρέπει να ανοίξουν τα μάτια τους και να δουν πώς πολιτεύεται η Ρωσική Εκκλησία από κάθε άποψη;