Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Η εκπομπή που άκουσα ήταν η περίφημη “Μουσικές εξαίσιες ενός αόρατου θιάσου” του Βασίλη Νικολαϊδη, απ’ όπου μεταδόθηκαν ο “Έρωτας στα χιόνια”, “Το μοιρολόγι της φώκιας” και “Φώτα ολόφωτα”.
Ήταν στις αρχές της δεκαετίας του ’80 (δεν έχει εντοπιστεί απ’ όσο ξέρω ακριβής χρονολογία) που ηχογράφησε τον Παπαδιαμάντη η Σαπφώ Νοταρά και ήταν την ίδια περίπου εποχή που ο Μάνος Χατζιδάκις αξιοποιούσε ευφάνταστα την ιδιαίτερη φωνητική της εκφραστικότητα στη μουσικοθεατρική παράσταση “Πορνογραφία” (1982), το κύκνειο άσμα της ξεχασμένης ηθοποιού, η οποία τρία μόλις χρόνια αργότερα, στις 11 Ιουνίου 1985, βρέθηκε νεκρή, μόνη και σε προχωρημένη αποσύνθεση, στο μικρό της διαμέρισμα…
Η Σαπφώ Νοταρά, κωμικός και τραγωδός μαζί, διάβασε με συγκινητικό και κατανυκτικό τρόπο επτά συνολικά διηγήματα του κυρ Αλέξανδρου. Οι ηχοληψίες πρέπει να έγιναν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, γιατί είναι φανερή η διαφορά στην ποιότητα του ήχου.
Τα επτά διηγήματα, μοιρασμένα σε δύο ενότητες, είναι τα εξής:
Μέρος 1ο: 1. Υπηρέτρα (24:02) – 2. Το σπιτάκι στο λειβάδι (24:58) – 3. Φώτα ολόφωτα (21:54)
Μέρος 2ο: 4, Ωχ, βασανάκια (25:06) – 5. Το καμίνι (17:40) – 6. Το μοιρολόγι της φώκιας (11:31) – 7. Έρωτας στα χιόνια (15:55).
Παραθέτουμε, στη συνέχεια, την ιστορική, πλέον, ηχογράφηση καθώς και ένα απόσπασμα από το …ολόφωτο διήγημα του Παπαδιαμάντη, γραμμένο το 1894, με την ευχή να μας επισκιάσει ο φωτισμός ημών, ο ων και ο ην και ο ερχόμενος.