14.7 C
Athens
Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ “ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ” ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ

Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος 
22 Δεκεμβρίου 2020 
Σεβασμιώτατον 
Μητροπολίτην Πειραιώς 
κ. Σεραφείμ 
Σεβασμιώτατε, 
Σας ευχαριστώ θερμώς διότι επανειλημμένως έχετε απαντήσει στα κείμενα μου για σας κι έτσι προκαλείται διάλογος, ελπίζω γόνιμος. 
Η αναφορά σας στον μακαριστό Πατρών Νικόδημο, στην πρόσφατη επιστολή σας (21-12-2020), δεν μπορεί παρά να με συγκινεί, καθώς κοντά του εμαθήτευσα από παιδί και όσο κι αν διαφωνούσαμε σε πολλά, η αγάπη μου παραμένει πάντοτε αδιάπτωτος. 
Εν πρώτοις να δηλώσω ότι η φράση μου που σας ενόχλησε: “Ο φίλτατος μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ έχει αναλάβει, καθώς φαίνεται, εργολαβικά την υπεράσπιση των Ρωσικών θέσεων στο ζήτημα της Αυτοκεφαλίας της Εκκλησίας της Ουκρανίας”, είχε φυσικά μεταφορική σημασία. Απορώ πώς εσείς το παρεξηγήσατε. 
Στα λεξικά αναφέρεται ότι η φράση «αναλαμβάνω εργολαβικά», μεταφορικά σημαίνει πως κάνω κάτι συχνά και κατ΄ αποκλειστικότητα. 
Αυτό, δηλαδή, που κάνετε με το Ουκρανικό ζήτημα για το οποίο έχετε προβεί σε πάμπολλες και ποικίλες δημόσιες παρεμβάσεις.
Σε καμία περίπτωση δεν πρεσβεύω ούτε πιστεύω ότι «μέ οἰκονομικό ἀντίτιμο ὡς ἔμμισθος ὑπάλληλος», όπως γράφετε, προβάλλετε στην Ελλάδα τις θέσεις της Ρωσικής Εκκλησίας για την Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας στην Ουκρανία. Δηλώνω κατηγορηματικά ότι μακριά από σας η λογική πάσης οικονομικής συναλλαγής. Δεν έχετε, άλλωστε, τέτοια ανάγκη. 
Απλώς συμβαίνει να συμπίπτουν οι τοποθετήσεις σας σε πολλά με αυτές της Ρωσικής Εκκλησίας στο Ουκρανικό, κι έτσι τα κείμενά σας φιγουράρουν τόσο στην επίσημη ιστοσελίδα του Πατριαρχείου της Μόσχας, όσο και σε αυτήν του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων της Ρωσικής Εκκλησίας, του οποίου προΐσταται ο Βολοκολάμσκ Ιλαρίων. Ακουσίως – ίσως – εφοδιάζετε ικανώς το οπλοστάσιο των Ρώσων. 

Εσείς μπορεί να διακηρύσσετε ότι: «σέ πολλά κείμενά μου ἔχω δημόσια καταγγείλει τήν στάση τῆς Ρωσικῆς Ἐκκλησίας καί τῆς Ρωσικῆς Πολιτείας ἀπέναντι στόν Πάνσεπτο Οἰκουμενικό Θρόνο», αλλά η …σκληρή πραγματικότητα – και δη η ρωσική – σας θέλει δικό της! 
Σε πολλά ρωσικά sites σας εμφανίζουν ως υπέρμαχο των ρωσικών θέσεων και αυτό μάλλον θα πρέπει να σας προβληματίσει. 
Ενώ, όμως, Σεβασμιώτατε, η Εκκλησία της Ρωσίας αναδημοσιεύει το κείμενο του Γραφείου επί των Αιρέσεων και των Παραθρησκειών της Μητροπόλεώς σας (απάντηση σε κείμενο της Αγιορειτικής Μονής Παντοκράτορος), με τον τίτλο: «Πειραιώς Σεραφείμ για Ουκρανικό: Το Φανάρι δεν είχε κανένα δικαίωμα να παρέμβει σε άλλη τοπική Εκκλησία», σας θυμίζω ότι εσείς, μιλώντας στην εκπομπή «Επί του Πιεστηρίου», του τηλεοπτικού σταθμού Kontra, στις 12 Σεπτεμβρίου 2018, και ερωτώμενος γιατί το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποδέχθηκε το αίτημα για τη χορήγηση Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας, απαντήσατε εύγλωττα, ξεκάθαρα και αδιαμφισβήτητα: «διότι είναι κανονικό του έδαφος!». Κι αυτό θα πρέπει να σας προβληματίσει… 
Για όσα μου γράφετε περί Εκκλήτου και για το αν καλώς ή κακώς το απεδέχθη ο Οικουμενικός Πατριάρχης στην περίπτωση του πρ. Κιέβου Φιλαρέτου, νομίζω πως πρέπει να αναζητήσετε την απάντηση στα σχετικά με το Ουκρανικό κείμενα του Επισκόπου Αβύδου κ. Κυρίλλου, τον οποίον γνωρίζετε και εκτιμάτε. 
Εν κατακλείδι μένει να τοποθετηθείτε στα κρίσιμα εκκλησιολογικά ερωτήματα, τα οποία παραβλέπετε (;): 
– Τι σχίσμα είναι αυτό που ο Μόσχας διαγράφει από τα Δίπτυχα προκαθημένους οι οποίοι συνεχίζουν να τον μνημονεύουν; 
– Τι είδους «κοινωνία» έχετε με τον Μόσχας, σύμφωνα με την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία θα διατηρήσει την κοινωνία με τους επισκόπους της Εκκλησίας της Ελλάδας που δεν αναγνωρίζουν τους σχισματικούς της Ουκρανίας; Αποδέχεστε και ποια μορφή κοινωνίας; 
– Θα συλλειτουργήσετε με τον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο, ο οποίος έχει διαγράψει από τα Δίπτυχα τέσσερις Προκαθημένους, μεταξύ των οποίων και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος; 
– Πώς συλλειτουργείτε με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ο οποίος μνημονεύει τον Κιέβου Επιφάνιο, τον οποίο εσείς θεωρείτε «σχισματικό»; Δεν καταλαβαίνετε ότι το εκκλησιολογικό αυτό ζήτημα είναι μείζον; 
Σας εύχομαι ταπεινώς καλό Δωδεκαήμερο εν υγιεία αμφιλαφή και ρώμη κραταιά. 
Μετά σεβασμού 
Φιλώ το χέρι σας 
Παναγιώτης Ανδριόπουλος


Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ