Του θεολόγου Γιώργου Βλαντή
Προ ημερών ο Μητροπολίτης Ταμασού Ησαΐας δήλωσε ότι δεν σκοπεύει να συλλειτουργήσει με τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου, διότι κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι αναγνωρίζει τον Ουκρανίας Επιφάνιο, τον οποίο ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κύπρου μνημονεύει στα Δίπτυχα.
Η φυσική παρουσία του σε συλλείτουργο με τον Κύπρου Χρυσόστομο ελάχιστη σημασία έχει. Ο Ταμασού Ησαΐας μνημονεύει τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας του, όπως άλλωστε ρητώς υποχρεούται από τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας του (άρθρο 12.2.β). Μη συμμόρφωση με την κανονική υποχρέωση μνημόνευσης του Πρώτου της Συνόδου θα είχε συνέπειες για την εγκυρότητα της υπό τον Ταμασού Ευχαριστίας. Μνημονεύοντας όμως τον Κύπρου, ο κύριος Ησαΐας βρίσκεται σε κοινωνία με αυτόν, άρα και με όσους είναι σε κοινωνία με τον Προκαθήμενό του. Κανονικές συνέπειες δεν παράγει η φυσική συμμετοχή σε ένα συλλείτουργο, αλλά η διατήρηση της εκκλησιαστικής κοινωνίας με έναν Προκαθήμενο.
Είτε, λοιπόν, ο Μητροπολίτης Ταμασού είναι ήδη ακοινώνητος ως κοινωνών τω ακοινωνήτω Προκαθημένω του (που, κατά τη μοσχόφιλη επιχειρηματολογία, θα έπρεπε να λογίζεται ως ακοινώνητος διότι κοινωνεί με τον Κιέβου Επιφάνιο), ή θα πρέπει να παραδεχθεί δημόσια τις εκκλησιολογικές συνέπειες αυτού που πράττει στη Θεία Λειτουργία. Tertium non datur. Οι Πατέρες της Εκκλησίας υπήρξαν σοφοί στον τρόπο που ανάπτυξαν τις κανονικές δομές της, ώστε κανείς μόνο τους θεολογικά αδαείς να ξεγελάει δύναται.