Το Πατριαρχείο απευθύνεται στους ψάλτες που ζήτησαν την καταδίκη του βιβλίου, να αναφέρουν εντός δεκαπέντε ημερών «το καινότροπον και καινοφανές του έργου». Οι ψάλτες ανταποκρίνονται και στέλνουν τέσσερεις εκθέσεις που είναι Έκθεσις Α΄(Γ. Βιολάκη, Ε. Παπαδοπούλου, Ν. Καμαράδου και Γ. Παπαδοπούλου),Έκθεσις Β΄του Γ. Παχτίκου, Έκθεσις Γ΄ του Π. Παχείδη και Έκθεσις Δ΄ του Θ. Γαϊτανάκη, ΠΕΑ, 1900, Εν Κωνσταντινουπόλει, σελ. 8-6). Η πρώτη έκθεση τεκμηριώνει επιστημονικά τις θέσεις αυτών που την υπογράφουν. Μετά από λίγους μήνες ο Παγανάς απολογείται με αίτησή του, ζητώντας να απορριφθούν οι αιτιάσεις των 20 ιεροψαλτών και ο Πατριάρχης παραπέμπει το θέμα του βιβλίου του στον ΕΜΣ και μετά από ένα χρόνο, το 1899, το βιβλίο απορρίφτηκε από τη νεοσύστατη τεχνική Επιτροπή του ΕΜΣ ως «καταστρέφον τον ρυθμόν και την γραφήν», Έκθεσις της Ειδικής Τεχνικής Επιτροπής, ΠΕΑ Β΄, (1900), Εν Κωνσταντινουπόλει, 1900, σελ. 66-67. Επίσης το απορρίπτει και ο ίδιος ο ΕΜΣ, ΠΕΑ, σελ.67. Ο ίδιος ο Παγανάς, με δημοσίευσή του στον τοπικό τύπο, ζητά το λόγο, Ν. Παγανά, Διατριβή κατά της τεχνικής επιτροπής του ΕΜΣ της καταδικασάσης την «Μουσικήν Παιδαγωγίαν», Νέα Εφημερίς, Κωνσταντινούπολη, 7-9 Οκτωβρίου 1900..Ο Παγανάς στα 1897, είχε μελοποιήσει και τονίσει και «άσμα ψαλλόμενον εις την εορτήν των Τριών Ιεραρχών» και γύρω στο 1901 εξέδωσε το Μουσικό Κόσμο στην Πόλη, με το οποίο μουσικό έργο είχε ασχοληθεί και η τεχνική Επιτροπή του Εκκλησιαστικού Μουσικού Συλλόγου[1].
Από την “Μουσική Παιδαγωγία” του Ν. Παγανά |