Το ηλεκτρονικό περιοδικό ΣΥΜ-ΒΟΛΗ αποτελεί ένα σοβαρό βήμα που προσφέρει η Ιερά Μητρόπολη
Κυρηνείας, πρωτίστως σε νέους επιστήμονες με εξειδίκευση στον τομέα της
θεολογίας, της φιλολογίας, άλλων ανθρωπιστικών αλλά και φυσικών επιστημών, ώστε
με τα κείμενά τους να αναδείξουν και να συζητήσουν ζητήματα-προβλήματα της σύγχρονης
κοινωνίας, καθώς και τις ανθρωπολογικές και υπαρξιακές διαστάσεις των τεχνών.
Κεντρικός άξονας της προσπάθειας – το περιοδικό εκδίδεται ηλεκτρονικά δύο φορές τον χρόνο – είναι ο διάλογος του σύγχρονου θεολογικού
λόγου, όπως προκύπτει από την εκκλησιαστική αυτοσυνειδησία και ζωή, με τον
σύγχρονο πολιτισμό, με έμφαση στις ανθρωπολογικές και, ως εκ τούτου, υπαρξιακές
εκφάνσεις του. Το κάθε τεύχος που εκδίδεται άπτεται συγκεκριμένου ζητήματος-προβλήματος
(συγκεκριμένης θεματικής ενότητας), το οποίο προσεγγίζεται με κείμενα, που το
φωτίζουν από διαφορετικές οπτικές γωνίες, καθώς ο κάθε επιστήμονας / συνεργάτης
το συζητά με τη δημιουργική εκφορά απόψεων οι οποίες προκύπτουν από τη δική του
επιστημονική εξειδίκευση. Την ίδια στιγμή, η διαθεματικότητα και η
διεπιστημονικότητα επιδιώκονται και θα εκλαμβάνονται ως απόλυτα θετικά στοιχεία
στα κείμενα που επιλέγονται προς έκδοση. Καθώς, κάθε πρόκληση του σύγχρονου
κόσμου είναι υπόθεση σύνθετη και απαιτητική· ενώ, παράλληλα, η άποψη της
Εκκλησίας και της θεολογίας θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από ελευθερία και ευρύτητα
πνεύματος, το περιοδικό μας, δεν αναζητεί τελικές απαντήσεις και αποστασιοποιείται
από φανατικές ή εξτρεμιστικές προσεγγίσεις. Κριτήριο των επιμελητών σε κάθε επιλογή, η
ανθρωποκεντρικότητα και το φιλάνθρωπο πνεύμα της εκκλησιαστικής ζωής.
λόγου, όπως προκύπτει από την εκκλησιαστική αυτοσυνειδησία και ζωή, με τον
σύγχρονο πολιτισμό, με έμφαση στις ανθρωπολογικές και, ως εκ τούτου, υπαρξιακές
εκφάνσεις του. Το κάθε τεύχος που εκδίδεται άπτεται συγκεκριμένου ζητήματος-προβλήματος
(συγκεκριμένης θεματικής ενότητας), το οποίο προσεγγίζεται με κείμενα, που το
φωτίζουν από διαφορετικές οπτικές γωνίες, καθώς ο κάθε επιστήμονας / συνεργάτης
το συζητά με τη δημιουργική εκφορά απόψεων οι οποίες προκύπτουν από τη δική του
επιστημονική εξειδίκευση. Την ίδια στιγμή, η διαθεματικότητα και η
διεπιστημονικότητα επιδιώκονται και θα εκλαμβάνονται ως απόλυτα θετικά στοιχεία
στα κείμενα που επιλέγονται προς έκδοση. Καθώς, κάθε πρόκληση του σύγχρονου
κόσμου είναι υπόθεση σύνθετη και απαιτητική· ενώ, παράλληλα, η άποψη της
Εκκλησίας και της θεολογίας θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από ελευθερία και ευρύτητα
πνεύματος, το περιοδικό μας, δεν αναζητεί τελικές απαντήσεις και αποστασιοποιείται
από φανατικές ή εξτρεμιστικές προσεγγίσεις. Κριτήριο των επιμελητών σε κάθε επιλογή, η
ανθρωποκεντρικότητα και το φιλάνθρωπο πνεύμα της εκκλησιαστικής ζωής.
Από το προλογικό σημείωμα του Παναγιώτη Θωμά στο τρέχον τεύχος:
“Tο αν η ιστορία επαναλαμβάνεται δεν είναι της παρούσης, ούτε κι επιθυμούμε να μπούμε σε μια τέτοια συζήτησηˑ μακριά πάντως από ντετερμινισμούς και μοιρολατρίες οφείλει κανείς να παρατηρήσει το σχεδόν αυτονόητο: κάθε φορά που λιγοστεύει το ψωμί του ανθρώπου, κάθε φορά που οι άνθρωποι στερούνται την πρόσβαση στα βασικά αγαθά της ζωής, που η ανεργία κυριαρχεί, που η μετανάστευση επιβάλλεται, ενώ οι ασίγαστοι πόλεμοι ξεβράζουν ανθρώπους στις ακτές σαστισμένων λαών, τότε μπορεί να θεριέψει ο θυμός, να κυριαρχήσει η παρόρμηση, να αποκαλυφθούν δηλαδή τα κενά της παιδείας ή, για να είμαστε ακριβέστεροι, η πνευματική ανετοιμότητα των ατόμων, των Εκκλησιών, των θρησκειών και των λαών. Τότε οι άνθρωποι γίνονται ευκολότερα έρμαιο των «αφόρητα εγωκεντρικών αποτυχημένων, που θέλουν μ’ ένα λόγο δικό τους, να υποκαταστήσουν την αλήθεια των πολλών αναπνοών», όπως με οξύνοια και πνεύμα εγρήγορσης παρατηρεί και σημειώνει ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης. Τότε, λοιπόν, οι πολλοί επιλέγουν και ενστερνίζονται τις εύκολες απαντήσεις, καταφεύγοντας σε μια απλουστευμένη ερμηνεία της πραγματικότητας που ―αν μη τι άλλο― απορροφάει αρνητικά συναισθήματα, απωθημένα και ιδεολογικά κατάλοιπα στον αγώνα ενάντια σε όσους πιστεύουν πως απειλούν την ύπαρξή τους: τους υπαρκτούς και ανύπαρκτούς «Άλλους», τους αποδιοπομπαίους, δηλαδή, τράγους. Σε αυτή την μπερδεμένη συνθήκη, την άβολη για τους πολλούς κατάσταση, όπου ―στην επιφάνεια τουλάχιστον― δυσκολεύεται καμιά φορά κανείς να διακρίνει τους θύτες από τα θύματα, σίγουρα δεν «αμαρτάνουν» απλά «οι καιροί» (κατά την έκφραση του προσφιλούς σε πολλούς από εμάς Νίκου Ματσούκα), αλλά αμαρτάνουν εξάπαντος και οι άνθρωποι”.
Το νέο τεύχος, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ, έχει τα ακόλουθα περιεχόμενα:
Παναγιώτης Θωμά, Προλογικό σημείωμα
Ευαγγελία Ματθοπούλου, Aντισημιτισμός: ιστορικές ρίζες και σύγχρονες μορφές του.
Δημήτρης Μπαλτάς, Όψεις του νεοφασιστικού φαινομένου στην Ευρώπη και τρόποι υπέρβάσής του
π. Βασίλειος Μπέμπης, Η ελληνορθόδοξη εκκλησία στις ΗΠΑ και το ποιμαντικό πρόβλημα του μονοπολιτιστικού πλουραλισμού στην εκκλησιαστική ζωή.
Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, Το οικουμενικό όραμα του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ.
Νικόλαος Γ. Τσιρέβελος, Θρησκευτική εκπαίδευση και Θρησκευτικές ετερότητες. Το πέρασμα από την εθνικιστική κατανόηση της θρησκείας στην οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας και τον θρησκευτικό πλουραλισμό.
Στυλιανός Χ. Τσομπανίδης, Ο ορθόδοξος φονταμενταλισμός ως πρόκληση για την οικουμενική Ορθοδοξία και την Οικουμενική Κίνηση. Παθογένεια και θεραπεία.
π. Χριστόφορος Χρόνης, Η Τρίτη ηλικία στην πατερική γραμματεία και στα κείμενα των Θείων Λειτουργιών και η προκατάληψη που υφίσταται.
Παναγιώτης Θωμά, Άννα Πιτζή, Μαρία Χατζηαποστόλου, Οι κινηματογραφικές προβολές της Ιεράς Μητροπόλεως Κυρηνείας. Δελτίο Αναστοχασμών.
Χρυσόστομος Α. Σταμούλης, Η ακρότητα του σταυρού. Από τη βεβαιότητα της αντιστροφής στη βεβαιότητα της διάνοιξης.
Παραθέτουμε στη συνέχεια το μελέτημα του καθηγητή Στυλιανού Χ. Τσομπανίδη: “Ο ορθόδοξος φονταμενταλισμός ως πρόκληση για την οικουμενική Ορθοδοξία και την Οικουμενική Κίνηση. Παθογένεια και θεραπεία.”
tsompanides-anatipo by Panagiotis Andriopoulos on Scribd