Το σπουδαίο έργο του Μανόλη Κ. Χατζηγιακουμή «Πατριαρχικά Μουσικά Αρχεία – Ζωντανές Ηχογραφήσεις στον Πατριαρχικό Ναό και σε άλλους Ναούς της Κωνσταντινούπολης (1956-1966)», που εκδόθηκε από το Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων, παρουσίασε στην εφημερίδα Δημοκρατία (Κυριακή 3-11-2019), ο γνωστός βυζαντινολόγος Δημήτρης Δ. Τριανταφυλλόπουλος.
Ο Καθηγητής Δ. Τριανταφυλλόπουλος θεωρεί το έργο «μνημειώδες» και σημειώνει με έμφαση πως «πρόκειται για μια πανδαισία ποικιλίας μουσικού ύφους και φωνών – χάρμα μέλους και λόγου, μάλιστα συνοδευόμενο σποραδικά και από παιδικά ισοκρατήματα!».
Επίσης, επισημαίνει: «Ως βυζαντινολόγος θεωρώ εξίσου σημαντικό τον στιβαρό, πολυσέλιδο τόμο που συνοδεύει την πλήρη έκδοση! Προλογιζόμενος οφειλετικώς από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο, μας δίνει ένα χυμώδες περίγραμμα της παράδοσης της βυζαντινής μουσικής κατά την Τουρκοκρατία και μέχρι την εποχή μας…».
Ο Δημήτρης Δ. Τριανταφυλλόπουλος θεωρεί πως ο Μανόλης Χατζηγιακουμής «μετά τα πολύτομα και πολύτιμα «Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής» και τα «Σύμμεικτα» για την αγιορειτική – και όχι μόνο – παράδοση ψαλτικής, δίκαια μπορεί να καυχάται και για το πρόσφατο «πατριαρχικό» έργο των ακάματων χειρών του – ένα πραγματικό κόσμημα για τη δισκοθήκη κάθε φιλόμουσου, ανεξάρτητα από θρήσκευμα και εθνικότητα. Όσο εξακολουθούν να μας παραδίδονται τέτοια εμβληματικά έργα για να τα παραδώσουμε στους επιγενόμενους, η Παράδοση δεν χάθηκε».
Από την περίφημη αυτή σειρά παραθέτουμε στη συνέχεια το γνωστό Χερουβικό του Γρηγορίου Πρωτοψάλτου σε ήχο γ’, το οποίο συγκαταλέγεται σε όλες τις κλασικές εκδόσεις και περιλαμβάνεται στο cd 13 της σειράς, σε μια μονωδιακή εκτός ακολουθίας εκτέλεση το καλοκαίρι του 1961 στον Ιερό ναό Εισοδίων της Θεοτόκου του Πέραν, ηχογραφημένο από τον Κωνσταντίνο Μήλλα με μαγνητόφωνο General.
Ο Μ. Χατζηγιακουμής χαρακτηρίζει την ερμηνεία του Χερουβικού από τον Στανίτσα ως «λαμπρή υψίφωνη εκτέλεση και ελεύθερη, ιδιοπρόσωπη μελισματική ανάπτυξη στη θέση του Τριάδι.»