Η περίφημη Πατριαρχική Εγκύκλιος του 1902, επί Πατριαρχίας Ιωακείμ Γ’, προκάλεσε τις απαντήσεις των άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, επί των σημαντικών θεμάτων της εγκυκλίου.
Η σχετική αλληλογραφία εκδόθηκε σε έναν πολύτιμο τόμο, με τον τίτλο:
“Η περί των σχέσεων των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών και περί άλλων γενικών ζητημάτων Πατριαρχική και Συνοδική Εγκύκλιος του 1902, αι εις αυτήν απαντήσεις των Αγίων Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών και η ανταπάντησις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, εν Κωνσταντινουπόλει, εκ του Πατριαρχικού Τυπογραφείου, 1904.”
Επειδή, σήμερα, με αφορμή την Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ουκρανίας, αλλά και τις διαχριστιανικές σχέσεις, γίνεται πολύ λόγος για την Αποστολική διαδοχή, δημοσιεύουμε στη συνέχεια την απάντηση της Εκκλησίας της Ρωσίας, όπου στην σελ. 27 αναφέρεται:
“Τιμώμεν την αποστολικήν διαδοχήν της λατινικής ιεραρχίας και τους εις την ημετέραν Εκκλησίαν ερχομένους εξ αυτής κληρικούς παραδεχόμεθα εν τω όν φέρουσι βαθμώ (ως παραδεχόμεθα και τους Αρμενίους, Κόπτας, Νεστοριανούς κλπ. τους μή απολέσαντας την αποστλικήν διαδοχήν)”.
Στο ίδιο κείμενο, λίγο πιο πάνω, η Εκκλησία της Ρωσίας αναφέρει για τους “λατίνους και τους διαμαρτυρομένους”: “Πιστεύομεν επί την ειλικρίνειαν της πίστεως αυτών εις την παναγίαν και ζωαρχικήν Τριάδα, διό και δεχόμεθα το βάπτισμα τούτων τε και εκείνων”.
Στη συνέχεια ολόκληρο το σχετικό κείμενο της Εκκλησίας της Ρωσίας.