Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Στο site του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, διαβάζουμε μία είδηση, κάμποσα χρόνια πίσω…
«Από τις 20 Μαρτίου έως τις 5 Απριλίου 2010 ο Μακαριώτατος Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής Θεόδωρος Β΄ θα επισκεφθεί τη Δημοκρατία της Νότιας Αφρικής.
Στα πλαίσια του προγράμματος στις 29 Μαρτίου ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας Αλεξανδρέων θα επισκεφθεί το ρωσικό Ναό Αγίου Σεργίου Ραντονέζ.
Να αναφερθεί ότι ο Ναός οικοδομήθηκε σύμφωνα με το σχέδιο του αρχιτέκτονα Γ. Κίρς και εγκαινιάστηκε από τον Μητροπολίτη Σμολένσκ και Καλίνινγκραντ Κύριλλο, στις 2 Μαρτίου 2003.»
Στα πλαίσια του προγράμματος στις 29 Μαρτίου ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας Αλεξανδρέων θα επισκεφθεί το ρωσικό Ναό Αγίου Σεργίου Ραντονέζ.
Να αναφερθεί ότι ο Ναός οικοδομήθηκε σύμφωνα με το σχέδιο του αρχιτέκτονα Γ. Κίρς και εγκαινιάστηκε από τον Μητροπολίτη Σμολένσκ και Καλίνινγκραντ Κύριλλο, στις 2 Μαρτίου 2003.»
Ο σημερινός, λοιπόν, Πατριάρχης Μόσχας, ως Μητροπολίτης Σμολένσκ εγκαινίασε ένα ρωσικό ναό στο Γιοχάνεσμπουργκ, εδώ και 15 χρόνια!
Να που η ιστορία επαναλαμβάνεται, αλλά με μεγαλύτερη ένταση!
Αυτή τη φορά ο ίδιος ο Πατριάρχης των Σέρβων κ. Ειρηναίος, ταξίδεψε μέχρι την Μποτσουάνα της Αφρικής, για την κατάθεση θεμελίου λίθου Ορθόδοξου Ναού της Σερβικής παροικίας.
Έχει, λοιπόν, ενδιαφέρον να καταλάβουμε πώς ο Αλεξανδρινός Θρόνος αντιμετωπίζει στο κανονικό του έδαφος άλλες εκκλησιαστικές δικαιοδοσίες.
Αυτόματα τίθεται το ερώτημα, για παράδειγμα: Αν η οσονούπω Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας θελήσει ένα ναό κάπου στην Αφρική, για τις δικές της ποιμαντικές ανάγκες, θα δοθεί η σχετική άδεια από τον Αλεξανδρινό Προκαθήμενο;
Πάντως στο site του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας διαβάζουμε: «Σήμερα, με εφαλτήριο τις εκκλησιαστικές Επαρχίες (Ιερές Μητροπόλεις και Επισκοπές) το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας αποτελεί μια καθαρά υπερεθνική εκκλησία, αφού δραστηριοποιείται και ασκεί την πνευματική της δικαιοδοσία επί όλων των ορθοδόξων χριστιανών που διαβιούν σε ολόκληρη την ήπειρο, ανεξάρτητα από την εθνικότητα και την υπηκοότητα τους.»
Επομένως, προς τι η ανέγερση ρωσικού, σερβικού ή άλλου ναού στην Αφρική;
Εκτός κι αν υφέρπει – άπαγε! – η λογική της διασποράς…