11.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Ο Μητροπολίτης Σμύρνης Βαρθολομαίος ομιλεί για πρώτη φορά στον «Ε.Κ.»

13 Μαΐου 2022

Του Θεοδώρου Καλμούκου

ΒΟΣΤΩΝΗ. Το έτος 2016 η Σμύρνη της Μικράς Ασίας απόκτησε τον πρώτο της Μητροπολίτη έπειτα από την καταστροφή της το 1922, τον Βαρθολομαίο (Σαμαρά), ο οποίος είναι ο απευθείας διάδοχος του τελευταίου ο εθνοϊερομάρτυρος Μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσοστόμου.

Γεννήθηκε στα Ανω Λεχωνιά Βόλου το 1972, αποφοίτησε από το Πρότυπο Κλασικό Λύκειο Βόλου το 1990 και είναι πτυχιούχος του Τμήματος Φιλολογίας (ειδικότητας Κλασικής Φιλολογίας) της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ιδίου Πανεπιστημίου. Πριν από την εκλογή του στην ιστορική και μαρτυρική Μητρόπολη της Σμύρνης ήταν Αρχιγραμματέας του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Σημειώνεται ότι η πρώτη συνέντευξη που παραχώρησε στον «Ε.Κ.» στην οποία ξεκίνησε με ευχαριστίες λέγοντας πως «αρχικά, θέλω να σας ευχαριστήσω διότι μου δίδετε την δυνατότητα επικοινωνίας με το αναγνωστικό κοινό της υπεραιωνοβίου εγκρίτου ομογενειακής εφημερίδας ‘Εθνικός Κήρυξ’, που διακονεί την Ομογένειά μας στην Αμερική στον ευαίσθητο τομέα της επικοινωνίας και της ενημέρωσης». Τόνισε πως «θεωρώ εξαιρετική την τιμή για την ελαχιστότητά μου να αποτελώ κρίκο στην αλυσίδα του Επισκοπικού καταλόγου μιας από τις πιο αρχαίες χριστιανικές επισκοπές, της οποίας η ίδρυση ανάγεται στον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγο, μεταξύ δε των πρώτων Επισκόπων της συγκαταλέγεται ο μέγας αποστολικός πατέρας, άγιος ιερομάρτυρας Πολύκαρπος. Μιας Επισκοπής Αποκαλυπτικής, Αποστολικής με ιστορία ξεχωριστή. Γι’ αυτό και νιώθω βαθύτατα συγκινημένος. Ταυτόχρονα αισθάνομαι μεγάλη την ευθύνη να συνεχίσω την χριστιανική και ιστορική εκκλησιαστική παρουσία στους Αποστολοβάδιστους και Αγιοβάδιστους αυτούς τόπους, υπό τις σύγχρονες συνθήκες. Και βασικός τρόπος αυτής της παρουσίας είναι η Θεία Λατρεία, καθώς κατά τον Αγιο Νικόλαο Καβάσιλα «η Εκκλησία εν τοις μυστηρίοις σημαίνεται», και στη συνέχεια η «λειτουργία μετά τη Θεία Λειτουργία», όπως έχει εύστοχα γραφεί, «δηλαδή η ποιμαντική διακονία των ανθρώπων, πρωτίστως με τα έργα μας».

Μιλώντας για την δομή και οργάνωση της Μητρόπολης είπε πως «η Μητρόπολη, λόγω της γνωστής σε όλους μας ιστορίας της, δεν διαθέτει τις υποδομές, που θα ανέμενε κάποιος για μια Μητρόπολη, και μάλιστα αυτής της ιστορικής περιωπής. Τα Γραφεία της Μητρόπολης στεγάζονται σε μια νεόδμητη οικοδομή επαγγελματικών χώρων, στο κέντρο της Σμύρνης. Ο χώρος αποτελεί δωρεά ενός φιλογενούς μη Ορθοδόξου Έλληνα επιχειρηματία που ζει στην Σμύρνη, του κ. Μεχμέτ Μπαστιγιαλή, φίλου του Οικουμενικού Πατριαρχείου και προσωπικού. Αυτός αγόρασε και το έτος 2021 δώρισε τον χώρο αυτόν στην Εκκλησία, αφού μάλιστα τον εξόπλισε πλήρως. Επιτρέψατέ μοι και με την ευκαιρία αυτή να τον ευχαριστήσω δημόσια και να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου σε αυτόν. Ο συγκεκριμένος χώρος περιλαμβάνει γραφείο και χώρο υποδοχής του Μητροπολίτου, γραμματεία, βιβλιοθήκη και γραφείο για τον Ρωμαίικο Μορφωτικό Σύνδεσμο. Μητροπολιτικό Οίκημα ως γνωστόν δεν υπάρχει πια, όπως δεν υπάρχουν πολλές ενορίες, παρά μόνο μία: αυτή της Αγίας Φωτεινής, που στεγάζεται σε ένα παλαιό Ολλανδικό Ναό. Αυτή αποτελεί το κέντρο της εκκλησιαστικής ζωής της Μητρόπολης. Εκεί υπηρετούν δύο ιερείς, θεολόγοι, αποσπασμένοι από Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος. Προ ενός έτους χειροτόνησα ένα έγγαμο Διάκονο, ελληνομαθή Ρώσσο, για να εξυπηρετεί και τους σλαυοφώνους πιστούς μας. Η σύζυγός του, έχοντας σπουδάσει Ελληνική Φιλολογία, υπηρετεί ως γραμματέας της Μητροπόλεως. Υπάρχει εκκλησιαστική διαχειριστική Επιτροπή, απαρτιζομένη από ομογενείς, και Μορφωτικός Σύνδεσμος, που ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του Οικουμενικού Πατριάρχη, τον Φεβρουάριο του 2016, έξι μήνες πριν την εκλογή μου».

Στην ερώτηση ποιας τάξης μεγέθους και ποια η σύνθεση του ποιμνίου σας, είπε πως «θα ξεκινήσω από το δεύτερο τμήμα της ερώτησής σας κ. Καλμούκο. Το σημερινό ποίμνιο της Μητρόπολης Σμύρνης είναι πολυεθνικό. Απαρτίζεται από Ρωμηούς (γηγενείς ελληνικής καταγωγής Τούρκους υπηκόους), Ελληνες εγκατεστημένους στην Σμύρνη για λόγους επαγγελματικούς (υπηρετούντες στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδας, αξιωματικούς μέλη της Ελληνικής Αποστολής στο Αρχηγείο του ΝΑΤΟ με τις οικογένειές τους, επιχειρηματίες και ακαδημαϊκούς), πολυάριθμους μετανάστες από Γεωργία, Μολδαβία, Ουκρανία, Ρουμανία, Ρωσία και Συρία, και εσωτερικούς μετανάστες Αντιοχείς Ορθόδοξους, από τη Νότια Τουρκία, αραβοφώνους και τουρκοφώνους. Πολλοί από τους εξωτερικούς μετανάστες, γυναίκες, έχουν υπανδρευθεί Τούρκους και διαμένουν μόνιμα στην Σμύρνη. Αρκετές έχουν βαφτίσει τα τέκνα τους Ορθόδοξα, με τη συγκατάθεση του συζύγου τους. Το ελληνόφωνο ποίμνιο αριθμεί μόνον ολίγες δεκάδες ανθρώπων, ενώ το λοιπό ανέρχεται σε αρκετές εκατοντάδες, όπως διαπιστώνω από τα ληξιαρχικά δεδομένα που τηρούμε και από τη συμμετοχή των πιστών στις διάφορες εορτές της πίστης μας».

Οταν τον ρωτήσαμε «πώς αντιμετωπίζετε ποιμαντικά την πολυμορφία αυτή του ποιμνίου σας;», ο Μητροπολίτης Βαρθολομαίος απάντησε: «Ευχαριστώ για την ωραία και εύστοχη ερώτηση. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα τελούνται Θείες Λειτουργίες στη γλώσσα των διαφόρων εθνικών ομάδων, από ιερείς του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ομογλώσσους προς αυτές, οι οποίοι εξυπηρετούν και προσωπικές πνευματικές ανάγκες των πιστών αυτών (κυρίως το μυστήριο της Εξομολογήσεως). Το εκκλησίασμα των Κυριακών είναι μεικτό, ως εκ τούτου η Θεία Λειτουργία τελείται ανάμεικτα ελληνιστί, σλαυωνιστί και τουρκιστί (που είναι η κοινή γλώσσα συνεννόησης), ενώ ορισμένα τμήματα αυτής (αναγνώσματα Ευαγγελικό και Αποστολικό, Σύμβολο της Πίστεως, Κυριακή Προσευχή και Θείο Κήρυγμα) εκφωνούνται και στις τρεις γλώσσες. Επί πλέον, οι μεγάλες δεσποτικές και θεομητορικές εορτές τελούνται και κατά το Ιουλιανό Ημερολόγιο».

Είπε ακόμα, πως οι γηγενείς κάτοικοι της Σμύρνης, τον βλέπουν «με πολύ καλή διάθεση και σεβασμό προς την ιδιότητά μου ως θρησκευτικού λειτουργού», ενώ οι σχέσεις του με τις Τουρκικές Αρχές είπε ότι «είναι πολύ καλές. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση εξυπηρετεί τις ανάγκες του Ναού που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της και παρέχει κάθε διευκόλυνση για την εύρυθμη λειτουργία του».

Για το αν μεταβαίνουν προσκυνητές από Ελλάδα και δη από τα γειτονικά νησιά, είπε πως «ναι, έχουμε αρκετούς προσκυνητές από την Ελλάδα, κυρίως την Χίο, η οποία είναι πολύ κοντά μας και υπάρχει τακτική πορθμειακή σύνδεση διαμέσου Τσεσμέ».

Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ