10.4 C
Athens
Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Ο Κερκύρας Νεκτάριος και η «Αγία» Ρωσία

Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου

Σε άρθρο του Ιωσήφ Αβδελλά στην iefimerida με τίτλο: «Το Bατοπέδι, το FBI και η ρωσική προπαγάνδα στην Ελλάδα» (14-3-2022), υπάρχει και μία αναφορά σε Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος όπου η ρωσική διείσδυση ήταν μεγάλη. Γράφει ο συντάκτης:

«Το Πατριαρχείο Μόσχας την τελευταία δεκαετία στήριξε ενεργά κυρίως τέσσερις μητροπόλεις: Πατρών, Μεσογαίας, Βεροίας και Κερκύρας. Οι συγκεκριμένοι μητροπολίτες επισκέπτονταν με ιερές εικόνες και λείψανα αγίων τις μεγάλες ρωσικές πόλεις και μέσα από τον ρωσικό οβολό ενίσχυαν τις μητροπόλεις και το έργο τους».

Ο μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος – στον οποίο εστιάζουμε εδώ – επισκέφθηκε επανειλημμένα τη Ρωσία μεταφέροντας το χέρι του Αγίου Σπυρίδωνος, σε πολλές πόλεις. Αυτό συνέβη μέχρι και το 2018, οπότε το χέρι του Αγίου μετέφερε ένας κληρικός της Μητροπόλεως Κερκύρας και όχι ο ίδιος ο μητροπολίτης Νεκτάριος.

Γι’ αυτές τις στενές σχέσεις του με τη Ρωσία ο Κερκύρας Νεκτάριος είχε δηλώσει:

«Χαίρομαι που -παρά τις επικρίσεις που δέχθηκα από αρκετούς κάποτε για το άνοιγμα που ήθελα να κάνω προς τη Ρωσία- βοήθησα ως προς την διαρκώς αυξανόμενη επισκεψιμότητα από τη συγκεκριμένη χώρα προς την Κέρκυρα. Κάποτε μάλιστα, με είχε ευχαριστήσει και ο τότε Δήμαρχος Κέρκυρας, Σωτήρης Μικάλεφ, για την «πόρτα» που είχα ανοίξει στη Ρωσία.

Δεν κρύβω ότι σκέφτηκα τις επιπτώσεις που θα είχε για την Οικονομία και τον Τουρισμό της Κέρκυρας αν υπήρχε αποκοπή της Ρωσίας από το νησί μας. Αλλά δεν ήταν αυτή η πρωταρχική μου σκέψη. Το θέμα το εξετάζω κυρίως συνειδησιακά και εκκλησιολογικά… Επιθυμώ την ενότητα της Εκκλησίας μας και όχι τα σχίσματα και σ’ αυτή την κατεύθυνση θα είναι και στο μέλλον οι προσπάθειές μου».

Έτσι, λοιπόν, επιθυμώντας την «ενότητα», ο Κερκύρας Νεκτάριος παρείχε αφειδώλευτα την Μητρόπολη στη Ρωσική Εκκλησία, αφού κατ’ αυτόν η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας, που αναγνώρισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Εκκλησία της Ελλάδος, είναι «σχισματικό μόρφωμα».

Ο Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, σε συνάντηση που είχε με τον μητροπολίτη Νεκτάριο στην Κέρκυρα, τον Δεκέμβριο του 2018, τόνισε πως «τόσο η Ενωτική Σύνοδος που πραγματοποιήθηκε στον Ι. Ναό της Αγίας Σοφίας Κιέβου, όσο και η εκλογή του Μητροπολίτη Επιφάνιου, ως επικεφαλής της λεγόμενης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, είναι σκάνδαλο για τον Ορθόδοξο κόσμο». Πρόσθεσε, μάλιστα, πως «η μόνη κανονική Εκκλησία στην Ουκρανία έχει Μητροπολίτη Κιέβου τον κ. Ονούφριο, τον οποίο αναγνωρίζει η συντριπτική πλειονότητα των Ορθόδοξων Ουκρανών».

Ο μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος, συμμεριζόμενος – προφανώς – την παραπάνω «γραμμή» της Ρωσικής Εκκλησίας, μέχρι πρόσφατα δεχόταν στην Μητρόπολή του ιεράρχες της εν Ουκρανία Ρωσικής παρουσίας και τόνιζε ότι αναγνωρίζει την UOC ως τη μόνη κανονική Εκκλησία στην Ουκρανία.

Αυτό σημαίνει πρακτικά:

Δεν αναγνωρίζει τον τόμο της Αυτοκεφαλίας που παραχώρησε το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Εκκλησία της Ουκρανίας.

Δεν δέχεται την απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος, στην οποία ανήκει, δια της οποίας αναγνωρίζεται η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας.

Δεν τον απασχολεί διόλου το γεγονός ότι η Εκκλησία της Ρωσίας έχει κόψει το μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, του Πατριάρχου Αλεξανδρείας Θεοδώρου, του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσοστόμου, αλλά και του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου.

Φτάσαμε μέχρι του σημείου, ο …φιλοξενούμενος μητροπολίτης Πολτάβα και Μίργκοροντ Φίλιππος κατά την Θ. Λειτουργία να καθίσει στο Σύνθρονο του Ι. Ναού του Αγίου Σπυρίδωνος, πράγμα αδιανόητο για την ορθόδοξη εκκλησιολογία, αφού στο σύνθρονο ανεβαίνει μόνο ο ποιμενάρχης.

Θυμίζουμε, επίσης, ότι στις 11 Αυγούστου 2021, ημέρα κατά την οποία πανηγυρίζει η Κέρκυρα τον πολιούχο της Άγιο Σπυρίδωνα (ανάμνηση θαύματος του 1716), ο Κερκύρας Νεκτάριος συλλειτούργησε με τον μητροπολίτη της εν Ουκρανία Ρωσικής παρουσίας Ζαπορόζιε Λουκά.

Ο συγκεκριμένος μητροπολίτης δεν είναι τυχαίος. Είχε ξεσπαθώσει κυριολεκτικά εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριάρχου Βαρθολομαίου προσωπικά, με αφορμή την εκχώρηση της Αυτοκεφαλίας από το Φανάρι στην Εκκλησία της Ουκρανίας. Οι εκφράσεις που είχε χρησιμοποιήσει ήταν σκληρές και απαράδεκτες.

Είχαμε γράψει τότε για το συλλείτουργο του Κερκύρας Νεκταρίου με τον εν Ζαπορόζιε Λουκά: «Η σημερινή πράξη του Κερκύρας – ας το νιώσει αυτό – καταγράφεται ως μια εκκλησιολογική εκτροπή και υπόθαλψη ανθρώπου, ο οποίος υποκινεί το μίσος εναντίον του Οικουμενικού Πατριάρχου. Και όχι μόνο…».

Τώρα η Ουκρανία πλήττεται βάναυσα και καταστρέφεται από την παράλογη ρωσική εισβολή. Ο Κερκύρας Νεκτάριος δεν είδαμε, δεν ακούσαμε ότι την καταδίκασε. Μαζεύει και αυτός βοήθεια για τους πρόσφυγες του πολέμου, γενικώς και αορίστως… Καμία αναφορά στον εισβολέα.

Φαίνεται πως για τον κ. Νεκτάριο παραείναι …Αγία η Ρωσία για να είναι εισβολέας… Για δε την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της πολύπαθης Ουκρανίας; Ούτε λέξη!

Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ