Της Μαρίνας Ζιώζιου
Ερωτηθείς από το ethnos.gr, σχετικά με την πρωτοβουλία-κάλεσμα του Πατριάρχη Ιεροσολύμων για συνάντηση Προκαθημένων στο Αμμάν της Ιορδανίας, ο ομότιμος καθηγητής Εκκλησιαστικού Δικαίου στη Νομική Σχολή Αθηνών, κ. Ιωάννης Κονιδάρης, αναφέρει σε αποκλειστικές του δηλώσεις ότι «πρόκειται για μια άκαιρη και επικίνδυνη πρωτοβουλία του Πατριάρχη Ιεροσολύμων είτε αυτή την ονομάζει συνάντηση είτε Σύναξη».
Ο κ. Κονιδάρης επισημαίνει ότι από τη στιγμή που ο Προκαθήμενος της Σιωνίτιδος Εκκλησίας απευθύνει το συγκεκριμένο κάλεσμα σε όλους τους Προκαθημένους των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, ασχέτως αν πολλοί έχουν απαντήσει αρνητικά για την συμμετοχή τους, γεννάται ένα απλό ερώτημα: «Με ποιο δικαίωμα το κάνει αυτό ο κ. Θεόφιλος, και μάλιστα για ένα ζήτημα όπως το Ουκρανικό, το οποίο είναι αρμοδιότητα του Οικουμενικού Θρόνου. Το αυτοκέφαλο είναι αποκλειστικό προνόμιο του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου».
Σύμφωνα με τον καθηγητή, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία δεν διευκολύνει τα πράγματα, αλλά, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «τα χειροτερεύει». Για τον κ. Κονιδάρη είναι διαφορετικό ζήτημα μια Εκκλησία να μην έχει προχωρήσει σε αναγνώριση του Προκαθημένου της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας κι άλλο να συμμετέχει σε μια Σύναξη που «προφανώς υποθάλπεται από το Πατριαρχείο Μόσχας», όπως δηλώνει ο ίδιος.
«Πρόκειται για μια λάθος κίνηση του Πατριάρχη Ιεροσολύμων, την οποία δεν μπορώ να κατανοήσω». Αν τελικά πραγματοποιηθεί αυτή η συνάντηση μπορεί να αποτελέσει ένα μεγάλο πρόβλημα στους κόλπους της Ορθοδοξίας, σύμφωνα πάντα με τον κ. Κονιδάρη.
«Αυτό προϋποθέτει, βέβαια, ότι η συνάντηση αυτή θα καταλήξει σε κάποια απόφαση. Άλλωστε, δεν γνωρίζουμε, με σιγουριά, ποιοι τελικά θα δώσουν το παρών στο Αμμάν της Ιορδανίας είτε αυτοπροσώπως είτε δια αντιπροσωπείας, καθώς τα πράγματα αλλάζουν από τη μία μέρα στην άλλη, κάτι που είδαμε να συμβαίνει και στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο στην Κρήτη» καταλήγει ο κ. Κονιδάρης.
Πραγματικα ειναι ακατανόητη η ενέργεια αυτη του Πατριαρχη Ιεροσολύμων.
1.Υπονομευει και αμφισβητεί ευθέως το Οικοιμενικο Πατριαρχειο ως προεξάρχουσας Εκκλησιας ,αφου πλεον καθε τοπικη Εκκλησια μπορει να συγκαλεσει Πανορθοδοξη Συνοδο, δημιουργώντας αναρχία και χαος στους κολπους της Ορθοδοξίας.
Το αντίστοιχο σε τοπικο επιπεδο θα ηταν καθε μητροπολιτης να συγκαλει την Ιεραρχία εν αγνοια του προκαθημενου.
2.Ξεκινησε σαν ενα φιλικο " καλεσμα για τσάι " ,οπου ανεπίσημα " μεταξυ τυρου και αχλαδου " θα κουβεντιαζονταν το Ουκρανικο, και τελικα ελαβε τη μορφη Πανορθοδοξης Συνοδου.
3. Τι προσδοκα απο μια τετοια Συνοδο, επιλυση του Ουκρανικου;
Αποκλείεται!
Ας υποθέσουμε οτι 8 Προκαθημενοι τάσσονται υπερ της Αυτοκεφαλειας,και 6 κατα.
Θα αποδέχονταν το Πατριαρχειο Μοσχας τετοια αποφαση;
Η' στην αντίστροφη θα ηρε το Οικουμενικο την αποφαση του;
Ουτε κατα διανοια!!!!
Θα απαιτείτο ομόφωνη απόφαση που εκ των πραγματων ειναι αδυνατη.
Μερικοι φερουν ως παραδειγμα τις Συνοδους που συγκληθηκαν στα Ιεροσόλυμα, οταν στη Κωνσταντινούπολη οι αυτοκρατορες ειχαν εγκαταστησει , εικονομαχους και λατινοφρονες πατριαρχες.
Το θεμα ειναι ασχετο, διοτι τοτε επρόκειτο για ζητημα πιστεως και οφειλε οχι ενας πατριαρχης αλλα ο καθε πιστος να υψωσει το αναστημα του.