19.5 C
Athens
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025

Το Πατριαρχείο απέτρεψε την προβολή στην Τουρκία ταινίας προσβλητικής για την Ορθοδοξία

THE PRESIDENT

Χάρη στην αστραπιαία και καίρια παρέμβαση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, δεν επετράπη η προβολή προκλητικής και προσβλητικής ταινίας τρόμου με τίτλο «Ρωμαίικο Ορφανοτροφείο», που επρόκειτο να προβληθεί στις 18 Απριλίου Σύμφωνα με την πολύ σημαντική διαδικτυακή εφημερίδα Anatoli.net.gr, η οποία και αποκάλυψε το θέμα, στις 17 Απριλίου ο παραγωγός της ταινίας Mert Ozan Düz, ανακοίνωσε πως με απόφαση δικαστηρίου αναστέλλεται η προβολή της ταινίας.

Παρά τα διαβήματα των νομικών εκπροσώπων του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στο οποίο ανήκει το Ορφανοτροφείο, δεν υπήρξε κάποια ικανοποιητική ανταπόκριση από την πλευρά των παραγωγών, σχετικά με την χρήση του ονόματος του Ορφανοτροφείου, του συμβόλου του Σταυρού και άλλων στοιχείων σε σκηνές κάθε άλλο παρά κολακευτικές όχι μονάχα για την ορθοδοξία, αλλά και για τους Ρωμιούς της πόλης.

«Γι’ αυτό η κα Kezban Hatemi, δικηγόρος και νομική σύμβουλος του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, εξ ονόματος του Παναγιώτατου κατέθεσε στις 7 Απριλίου 2025, αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο 4ο Δικαστήριο Πνευματικών και Βιομηχανικών Δικαιωμάτων, με σκοπό να απαγορευτεί η προβολή της ταινίας» σημειώνει ο Γρηγόρης Κεσίσογλου. «Η προσωρινή απόφαση με τα ασφαλιστικά μέτρα, που εξέδωσε το Δικαστήριο, καταγράφει τα επιχειρήματα και τα στοιχεία που παρουσίασε η αιτούσα πλευρά.»

Σε κάποιο σημείο διαβάσουμε: «(…) Η ταινία με την ονομασία «Ρωμαίικο Ορφανοτροφείο» (Rum Yetimhanesi), η οποία προγραμματίζεται να προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, με τις σκηνές, την αφήγηση και τα μηνύματα που περιλαμβάνει απειλεί την δημόσια τάξη, την εθνική ασφάλεια, διαταράσσει την κοινωνική ειρήνη, προσβάλλει τις θρησκευτικές αξίες και περιέχει στοιχεία εγκλήματος μίσους. Αυτή η ταινία τρόμου, για την οποία δεν γνωρίζουμε τι σκοπό εξυπηρετεί, μετατρέπει το Ορφανοτροφείο, δηλαδή μια εστία τρυφερότητας και συμπόνιας, σχεδόν σε ένα σατανιστικό χώρο. Επιπλέον για μια ταινία τρόμου που διαδραματίζεται στο Ορφανοτροφείο, η χρήση του Σταυρού που είναι από τα ιερά των Χριστιανών, με την επιλογή του Ρωμαίικου Ορφανοτροφείου ως χώρου που κυριαρχείται από κακά πνεύματα, θα προσελκύσει το μίσος του λαού επί του Ορφανοτροφείου, των Εκκλησιών που βρίσκονται στην Πρίγκηπο και των ανθρώπων που έχουν σχέση με αυτές και μπορεί να προκληθούν δυσάρεστα γεγονότα (…).»

Στην απόφαση επίσης η ενάγουσα πλευρά, αναφέρει ότι η ταινία χρησιμοποιεί το όνομα και τον χώρο του Ορφανοτροφείου χωρίς την άδεια του Πατριαρχείου. Μάλιστα, οι παραγωγοί προέβησαν σε παρατυπίες, με σκοπό να καρπωθούν παράνομα οφέλη. Ανάμεσα σε αυτές είναι ο τίτλος, που στην αίτηση προς το Επαρχείο Νήσων και το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού αναφέρεται ως «Ο νυχτοφύλακας».

Η αίτηση του στο Τουρκικό Συμβούλιο Ευρεσιτεχνίας απορρίφθηκε, επειδή περιλάμβανε σύμβολα τα οποία αν και δεν καλύπτονται από τη Συμφωνία Παρισίων (Άρθρο 6), όμως χαρακτηρίζονται δημόσιου συμφέροντος, πρόκειται για σύμβολα που ανήκουν στο κοινό λόγω των ιστορικών και πολιτιστικών αξιών τους (…)»

Η απόφαση του Δικαστηρίου, όπως αναφέρεται στο Anatolinet.gr,  αναφέρει πως η προβολή της ταινίας απειλεί όχι μόνο την εσωτερική ειρήνη, αλλά θα δημιουργήσει αρνητική εικόνα και στις διεθνείς σχέσεις της χώρας. Επίσης υπογραμμίζονται οι εν δυνάμει απειλές που μπορεί να προκαλέσει η προβολή της ταινίας με την ονομασία «Ρωμαίικο Ορφανοτροφείο», στις εκκλησίες, στα μοναστήρια, σε όλα τα Χριστιανικά κοιμητήρια στην Κωνσταντινούπολη και στα Πριγκηπόννησα.

Ο Γρ. Κεσίσογλου υπογραμμίζει πως η σημασία της απόφασης του Δικαστηρίου, δεν περιορίζεται στην αναστολή της προβολής μιας ταινίας, προκλητικά προσβλητικής για την Ρωμαίικη κοινότητα και τον Χριστιανισμό, με προοπτική την απαγόρευση της.

Πολύ σημαντική είναι και η διάσταση της αναγνώρισης των δικαιωμάτων του Οικουμενικού Πατριαρχείου, επί του ακινήτου του Ορφανοτροφείου Πριγκήπου. Όπως είναι γνωστό, με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ), αναγνωρίστηκε η ιδιοκτησία του Πατριαρχείου επί του κτιρίου και του χώρου που περιλαμβάνεται το Ορφανοτροφείο. Πρόκειται για το μόνο ακίνητο, για το οποίο το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει τίτλους ιδιοκτησίας στην Τουρκία.

Η μη αναγνώριση της ιδιοκτησίας του Πατριαρχείου, επί του Ορφανοτροφείου, δεν ήταν μόνο παραβίαση ενός βασικού δικαιώματος, αλλά και μια προσβολή στην συλλογική μνήμη της Ρωμαίικης κοινότητας. Η ιστορία του Ορφανοτροφείου πάει πίσω στον 19ο αιώνα, και κανείς δεν μπορεί να διαγράψει την ιστορική διαδρομή του. Από την δωρεά της Ελένης Ζαρίφη, του μεγαλοπρεπούς κτιρίου του Ορφανοτροφείου στο Πατριαρχείο, την φιλοξενία εκατοντάδων ορφανών των οικογενειών που ξεκληρίστηκαν στα ταραγμένα χρόνια μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την Μικρασιατική Καταστροφή που ακολούθησε, μέχρι την θαλπωρή που βρήκαν εκατοντάδες Ρωμηόπουλα, τα οποία οι γονείς τους δεν είχαν την οικονομική ευχέρεια να αναθρέψουν.

Οι συντελεστές της ταινίας (σκηνοθέτης Cem Kaymakçı), η οποία κατατάσσεται στην κατηγορία ταινιών τρόμου, επέλεξαν τον τίτλο «RUM YETIMHANESI» (σ.σ. Ρωμαίικο Ορφανοτροφείο). Επίσης στην αφίσα της ταινίας, στον τίτλο αντικατέστησαν το γράμμα ‘Τ’ με έναν Χριστιανικό Σταυρό, στον οποίο διακρίνεται μάλιστα ο Εσταυρωμένος!

Και ως ‘επιστέγασμα’ στην κορυφή της αφίσας έγραψαν «Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΡΩΜΑΙΙΚΟΥ ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟΥ»!

Από το δελτίο τύπου που ήδη έχει διοχετευτεί στα μέσα ενημέρωσης στην Τουρκία, διαβάζουμε για το περιεχόμενο της ταινίας:

«Η Nergis για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν έχει επικοινωνία με την μητέρα της. Μια μέρα πληροφορείται από το νοσοκομείο ότι πέθανε. Μεταξύ των προσωπικών αντικειμένων της μητέρας της, που παραλαμβάνει από το νοσοκομείο, είναι κι  ένα γράμμα που απευθύνεται σε αυτήν και μια παλιά φωτογραφία. Από την φωτογραφία ανακαλύπτει ότι έχει έναν αδελφό που δεν γνώριζε την ύπαρξη του. Η Nergis πηγαίνει στην Πρίγκηπο, όπου μαθαίνει ότι η μητέρα της πριν από χρόνια ήταν δασκάλα στο Ρωμαίικο Ορφανοτροφείο και ο αδελφός της χάθηκε όταν ήταν 10 χρονών. Αποφασίζει να ερευνήσει αυτό το μυστηριώδες γεγονός και στην διάρκεια της παραμονής της στο νησί ζει τρομακτικά επεισόδια. Συναντά τα φαντάσματα των παιδιών που έζησαν εκείνη την περίοδο στο Ορφανοτροφείο και αντιλαμβάνεται ότι το νησί πολιορκείται από κακά πνεύματα. Όταν αποφασίζει να φύγει από το νησί καταλαβαίνει ότι είναι πλέον αργά».

Στο τρέιλερ της ταινίας, στην οθόνη διαδοχικά εμφανίζονται εικόνες από ένα Σταυρό και ένα Ναζιστικό αγκυλωτό σταυρό, και οι δύο σε όμοια μορφή κοσμήματος (ή μεταλλίου) και ως σύμπλεγμα!

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, επρόκειτο να προβληθεί σε μια συγκυρία, που καταβάλλονται πολύ σοβαρές και επίπονες προσπάθειες, τόσο από ομογενείς και φίλους του Ορφανοτροφείου όσο και από επιστήμονες, για να διασωθεί έστω τμήμα του και να ανοικοδομηθεί το ιστορικό κτίριο.

Ετσι, μόλις έγινε γνωστή η επικείμενη προβολή της ταινίας και το διαφημιστικό υλικό της, κινητοποιήθηκε άμεσα ο κ. Λάκης (Παντελής) Βίγκας, στον οποίο ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος έχει αναθέσει τον συντονισμό των ενεργειών για την διάσωση του Ορφανοτροφείου.

Ο κ. Βίγκας είχε επαφές με υψηλόβαθμους αξιωματούχους τόσο της Επαρχίας Πριγκηποννήσων όσο και του Υπ. Πολιτισμού. Οι οποίοι ως φαίνεται συμμερίστηκαν τις ανησυχίες του και κατανόησαν την αντίδραση του κυρίως για την χρήση του Σταυρού, όπως και των άλλων επίμαχων στοιχείων.

Αγγελική Κώττη

Σχετικά άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ