Για την Αγιά
Σοφιά, το «Μέγα Μοναστήρι»
Σοφιά, το «Μέγα Μοναστήρι»
«Σώπασε, κυρά Δέσποινα και μη πολυδακρύζης…»
Ο Ναός της Αγίας του Θεού
Σοφίας στην Πόλη των πόλεων, την Κωνσταντινούπολη, η «Μεγάλη Εκκλησία», το
«Μέγα Μοναστήρι», αποτελεί ένα μοναδικό μνημείο με οικουμενικό χαρακτήρα που
«ανήκει στην ανθρωπότητα και την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά», όπως τόνισε
η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κ. Αικατερίνη Σακελλαροπούλου. Αντιθέτως, η
αναχρονιστική απόφαση του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου της Τουρκίας, που
οδηγεί στη μετατροπή του μουσείου της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, βυθίζει τη γείτονα
Χώρα στην ισλαμοποίησή της και την απομόνωσή της από τα ευρωπαϊκά και διεθνή
δρώμενα.
Σοφίας στην Πόλη των πόλεων, την Κωνσταντινούπολη, η «Μεγάλη Εκκλησία», το
«Μέγα Μοναστήρι», αποτελεί ένα μοναδικό μνημείο με οικουμενικό χαρακτήρα που
«ανήκει στην ανθρωπότητα και την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά», όπως τόνισε
η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κ. Αικατερίνη Σακελλαροπούλου. Αντιθέτως, η
αναχρονιστική απόφαση του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου της Τουρκίας, που
οδηγεί στη μετατροπή του μουσείου της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, βυθίζει τη γείτονα
Χώρα στην ισλαμοποίησή της και την απομόνωσή της από τα ευρωπαϊκά και διεθνή
δρώμενα.
Ο Πρόεδρος της Τουρκίας
αψηφά εκ νέου την Ευρώπη και την Ιστορία και στην προσπάθειά του, να αποσπάσει
την προσοχή του λαού του, από τα αληθινά προβλήματα της Χώρας του, επιδιώκει να
εκβιάσει την Ελλάδα και την παγκόσμια κοινότητα μέσα από τη βίαιη
εργαλειοποίηση της Αγίας Σοφίας, αυτού του συμβόλου της συνύπαρξης των λαών και
τη γέφυρα των θρησκειών.
αψηφά εκ νέου την Ευρώπη και την Ιστορία και στην προσπάθειά του, να αποσπάσει
την προσοχή του λαού του, από τα αληθινά προβλήματα της Χώρας του, επιδιώκει να
εκβιάσει την Ελλάδα και την παγκόσμια κοινότητα μέσα από τη βίαιη
εργαλειοποίηση της Αγίας Σοφίας, αυτού του συμβόλου της συνύπαρξης των λαών και
τη γέφυρα των θρησκειών.
Κατά τη διακεκριμένη Ακαδημαϊκό και Ιστορικό κ. Ελένη Γλύκατζη –
Αρβελέρ με αυτήν την κίνηση «έγινε η πραγματική άλωση της
Πόλης», ενώ σύμφωνα με τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ.
Προκόπιο Παυλόπουλο η ενέργεια αυτή «καταδεικνύει
ότι, δυστυχώς, η τουρκική ηγεσία όχι μόνο δεν προσβλέπει στον εκδημοκρατισμό
και στον εκσυγχρονισμό της Τουρκίας αλλά μάλλον “νοσταλγεί” στιγμές
βαρβαρότητας του παρελθόντος της απέναντι στον Ελληνισμό, στην Ορθοδοξία και,
γενικότερα, στην Χριστιανοσύνη». Όλη αυτή η προβληματική αποτελεί μια φτηνή
πολιτική, παρά την έντονη αντίδραση όχι μόνο του πνευματικού κόσμου ανά την
Υφήλιο, αλλά και του πνευματικού κόσμου της ίδιας της Τουρκίας και φυσικά όλων
των φορέων Πολιτισμού όπου γης.
Αρβελέρ με αυτήν την κίνηση «έγινε η πραγματική άλωση της
Πόλης», ενώ σύμφωνα με τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ.
Προκόπιο Παυλόπουλο η ενέργεια αυτή «καταδεικνύει
ότι, δυστυχώς, η τουρκική ηγεσία όχι μόνο δεν προσβλέπει στον εκδημοκρατισμό
και στον εκσυγχρονισμό της Τουρκίας αλλά μάλλον “νοσταλγεί” στιγμές
βαρβαρότητας του παρελθόντος της απέναντι στον Ελληνισμό, στην Ορθοδοξία και,
γενικότερα, στην Χριστιανοσύνη». Όλη αυτή η προβληματική αποτελεί μια φτηνή
πολιτική, παρά την έντονη αντίδραση όχι μόνο του πνευματικού κόσμου ανά την
Υφήλιο, αλλά και του πνευματικού κόσμου της ίδιας της Τουρκίας και φυσικά όλων
των φορέων Πολιτισμού όπου γης.
Παράλληλα, το Παγκόσμιο Συμβούλιο
Εκκλησιών, αλλά και πολλές άλλες χριστιανικές Εκκλησίες στην Ευρώπη, εξέφρασαν
την ανησυχία τους μετά την απόφαση των τουρκικών αρχών να μετατρέψουν την Αγία
Σοφία από μουσείο σε τζαμί, ενώ σύμφωνα με το
Ανακοινωθέν της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου Κρήτης για την Αγία Σοφία: «Ἡ Ἁγία
Σοφία δέν “διαγράφεται”, οὔτε “παραγράφεται”! Στέκει ἀγέρωχη καί μαρτυρεῖ τό
Οἰκουμενικό της πνεῦμα, τήν πορεία καί τήν προσφορά της, καθώς, γιά μία περίπου
χιλιετία ὑπῆρξε τό οὐράνιο καί τό ἐπίγειο κέντρο τῆς Ὀρθοδόξου Οἰκουμένης. Ἡ
Ἁγία Σοφία καλεῖ στόν 21ο αἰῶνα, ὅλους τούς ἀνθρώπους σέ ἀληθινή
κοινωνία, σέ γόνιμο διάλογο καί σέ οὐσιαστικό ἀλληλοσεβασμό».
Εκκλησιών, αλλά και πολλές άλλες χριστιανικές Εκκλησίες στην Ευρώπη, εξέφρασαν
την ανησυχία τους μετά την απόφαση των τουρκικών αρχών να μετατρέψουν την Αγία
Σοφία από μουσείο σε τζαμί, ενώ σύμφωνα με το
Ανακοινωθέν της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου Κρήτης για την Αγία Σοφία: «Ἡ Ἁγία
Σοφία δέν “διαγράφεται”, οὔτε “παραγράφεται”! Στέκει ἀγέρωχη καί μαρτυρεῖ τό
Οἰκουμενικό της πνεῦμα, τήν πορεία καί τήν προσφορά της, καθώς, γιά μία περίπου
χιλιετία ὑπῆρξε τό οὐράνιο καί τό ἐπίγειο κέντρο τῆς Ὀρθοδόξου Οἰκουμένης. Ἡ
Ἁγία Σοφία καλεῖ στόν 21ο αἰῶνα, ὅλους τούς ἀνθρώπους σέ ἀληθινή
κοινωνία, σέ γόνιμο διάλογο καί σέ οὐσιαστικό ἀλληλοσεβασμό».
Η Ορθόδοξος
Ακαδημία Κρήτης δηλώνει την αμέριστη συμπαράσταση και στήριξή της, στον
πνευματικό προστάτη αυτής, Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο
Α΄ και στο Οικουμενικό μας Πατριαρχείο και συνεχίζει να αγωνίζεται για τη
διάσωση της ιστορικής αλήθειας και την αποκατάσταση αυτής. Η Αγία Σοφία που
έχει περιληφθεί από την UNESCO στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας
Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ήταν, είναι και θα παραμείνει το αιώνιο σύμβολο της
Χριστιανοσύνης και ανεπανάληπτο μνημείο ανθρωπιάς και Πολιτισμού.
Ακαδημία Κρήτης δηλώνει την αμέριστη συμπαράσταση και στήριξή της, στον
πνευματικό προστάτη αυτής, Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο
Α΄ και στο Οικουμενικό μας Πατριαρχείο και συνεχίζει να αγωνίζεται για τη
διάσωση της ιστορικής αλήθειας και την αποκατάσταση αυτής. Η Αγία Σοφία που
έχει περιληφθεί από την UNESCO στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας
Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ήταν, είναι και θα παραμείνει το αιώνιο σύμβολο της
Χριστιανοσύνης και ανεπανάληπτο μνημείο ανθρωπιάς και Πολιτισμού.
For the Hagia Sophia, the “Big Monastery”
“Hush, Our Lady (Mother of God), and don´t you cry…“
(Tradititional song)
The Church of the Hagia Sophia, the “Wisdom of God” in
the Town of Towns, Constantinople, the “big Church”, the “big Monastery”,
constitutes a singular monument of ecumenical character and “belongs to
humankind and the worldwide cultural heritage” as the President of Greece, Ms
Aikaterini Sakellaropoulou stressed. Contrary to that, the anachronistic
decision by the Supreme Administrative Court of Turkey, which leads to the transformation
of the museum Hagia Sophia into a mosque, leads the neighbouring country into
its islamization and isolation from European and international events.
the Town of Towns, Constantinople, the “big Church”, the “big Monastery”,
constitutes a singular monument of ecumenical character and “belongs to
humankind and the worldwide cultural heritage” as the President of Greece, Ms
Aikaterini Sakellaropoulou stressed. Contrary to that, the anachronistic
decision by the Supreme Administrative Court of Turkey, which leads to the transformation
of the museum Hagia Sophia into a mosque, leads the neighbouring country into
its islamization and isolation from European and international events.
Once more, the President of Turkey ignores Europe and
history, and in his attempt to distract his people´s focus from the real
problems his country faces, he tries to blackmail Greece and the international
community through the violent instrumentalization of the Hagia Sophia, symbol
for the co-existence of peoples and the bridge between religions.
history, and in his attempt to distract his people´s focus from the real
problems his country faces, he tries to blackmail Greece and the international
community through the violent instrumentalization of the Hagia Sophia, symbol
for the co-existence of peoples and the bridge between religions.
According to the renown academic and historian, Ms
Helen Glykatzi-Arveler, this act marks the “real fall of Constantinople“, and
according to the former President of Greece, Mr Prokopis Pavlopoulos, this move
“demonstrates that, unfortunately, the Turkish leadership not only is not anticipating
its democratization and modernization, but rather ´feels nostalgic´ for times
of a barbaric past towards Hellenism, Orthodoxy and Christianity in general”.
This whole issue is an expression of cheap politics, despite the sharp
reactions of the intelligentsia around the globe as also of the intelligentsia
of Turkey itself, and of course of all cultural bodies worldwide.
Helen Glykatzi-Arveler, this act marks the “real fall of Constantinople“, and
according to the former President of Greece, Mr Prokopis Pavlopoulos, this move
“demonstrates that, unfortunately, the Turkish leadership not only is not anticipating
its democratization and modernization, but rather ´feels nostalgic´ for times
of a barbaric past towards Hellenism, Orthodoxy and Christianity in general”.
This whole issue is an expression of cheap politics, despite the sharp
reactions of the intelligentsia around the globe as also of the intelligentsia
of Turkey itself, and of course of all cultural bodies worldwide.
In parallel, the World Council of Churches as well as
numerous other Christian Churches in Europe have expressed their uneasiness
following the decision taken by the Turkish authorities to transform the Hagia
Sophia from a museum into a mosque. In addition, we read in the press release
of the Holy Eparchial Synod of the Church of Crete about the Hagia Sophia: “The
Hagia Sophia will neither be “erased” nor “limited“! It proudly stands as a witness
for its Ecumenical spirit, its course through time and its offers, given that for
nearly a millennium it used to be the earthly and heavenly centre of Orthodoxy
worldwide. In the 21st century, the Hagia Sophia calls all people to
purposeful koinonia, to a fertile dialogue and substantial respect for one
another.”
numerous other Christian Churches in Europe have expressed their uneasiness
following the decision taken by the Turkish authorities to transform the Hagia
Sophia from a museum into a mosque. In addition, we read in the press release
of the Holy Eparchial Synod of the Church of Crete about the Hagia Sophia: “The
Hagia Sophia will neither be “erased” nor “limited“! It proudly stands as a witness
for its Ecumenical spirit, its course through time and its offers, given that for
nearly a millennium it used to be the earthly and heavenly centre of Orthodoxy
worldwide. In the 21st century, the Hagia Sophia calls all people to
purposeful koinonia, to a fertile dialogue and substantial respect for one
another.”
The Orthodox Academy of Crete declares its full
solidarity and support to its spiritual leader His All Holiness the Ecumenical
Patriarch Bartholomaios and to our Ecumenical Patriarchate, and continues to
work for the deliverance of the historical truth and its restoration. The Hagia
Sophia, which is part of the UNESCO list of Monuments of World Cultural
Heritage was, is and will remain the eternal symbol of Christianity and a
unique monument of humanity and culture.
solidarity and support to its spiritual leader His All Holiness the Ecumenical
Patriarch Bartholomaios and to our Ecumenical Patriarchate, and continues to
work for the deliverance of the historical truth and its restoration. The Hagia
Sophia, which is part of the UNESCO list of Monuments of World Cultural
Heritage was, is and will remain the eternal symbol of Christianity and a
unique monument of humanity and culture.